ELMULT TIZ EVE
THE HUNGARIAN MEDIA




Bevezetés

Az Index tragikus iigye Gjra rairanyitotta a nemzetkdozi sajto figyelmét is a hazai
média helyzetére, noha a tobb mint nyolcvan Gjsagiré kormanyzati befolyas
miatti felmondasa csupan egy tiz éve tart6 folyamat egy tijabb allomasa. Ezeknek
a radikalis valtozasoknak a jelentds része a kormanyparti sajto és hivei allitasaval
ellentétben nem normalis piaci folyamatoknak volt kdszonhet6, hanem a
kormany médiapolitikajanak. Ezt a médiapolitikat segitette az ellentmondasos és
sokszor a médiatorvénnyel, valamint az unios szabalyozassal is ellentétes
piacszabalyozas, az allami hirdetések korlatlan és diszkriminativ felhasznalasa,
valamint a kormanykézeli oligarchdk — szintén allamilag tamogatott —
zsakmanyszerzése. A folyamat a szemiink el6tt zajlott, rengeteg hazai és kiilf6ldi
cikk, tanulmany sziiletett a témaban, egyes esetekben pedig az Eurdpai Unio is
“aggodalmat fejezte ki” a kormanyparti propagandasajto eroszakos Kkiépitése,
valamint ellenzéki és/vagy fiiggetlen médiumok elhallgattatasa miatt. Ebben a
cikkben osszefoglaljuk, hogy mi tortént az elmult tiz évben a hazai hirmédiaban
és bemutatjuk, hogy a nyilvanossagot érint6é hirmédia nagyobbik része hogyan
Keriilt a kormanyparti médiabirodalom kezébe.

Introduction

The tragic case of the largest independent news site, Index.hu has once again
alerted the attention of the international press to the situation of the
Hungarian media. However, the resignation of over 80 journalists on Index’s
staff — almost the entire newsroom — as a result of government pressure was
not wholly unexpected. It was merely a new and sad stage of a protracted
process that has been dragging on for ten years now. Most of the
developments in this process were not the results of regular market
maneuvers but the consequences of the implementation of the government’s
deliberate media policies. The changes in the market over the last decade were
driven by targeted and discriminative state regulation, the disproportionate
and unlimited use of state funds, and the taking over by government-friendly
interests of a series of independent media companies. This process played out
right in public for everyone to see. A huge number of media articles covered it,
academic papers reported about it, and in some cases even European officials
expressed “serious concerns” about the shrinking space for independent
journalism in Hungary and the growing number of pro-government
propaganda media. The article below wishes to offer the readers an overview
of what happened in the Hungarian media market over the last decade, using
the tool of data visualization to highlight how major segments of the news

ecosystem were taken over by the government.



A folyamat

A magyar média elmult tiz évének véltozasai nagyon jol
dokumentaltak, egy-egy jelentGsebb eseményrdl még azok is
hallhattak, akiket egydltalan nem érdekel a média. A folyamat
értékelése leginkabb attol fligg, hogy valaki melyik politikai
oldalon 4ll. A kormanyparti média jelentds teriiletfoglalasa
tény, terjeszkedése valtozatos modszereit nagyon sokszor
megirtdk mar. Tudjuk, milyen kétes szerepe volt ebben a
részrehajlé médiaszabalyozasnak, a médiahatésagnak, a
versenyhatdsagnak, milyen szerepiik volt ebben a
stromanoknak, magas rangu kiilf6ldi kormanyzati
tisztségviselokkel kotott alkuknak, a toménytelen mennyiségi
kozpénznek. A médiabirodalom mérete, pénziigyi teljesitménye,
bevételeinek forrasa az adatokbol szintén kiolvashaté. Ebben a
fejezetben a folyamat részleteit most nem mutatjuk be, csupan
osszefoglaljuk vizudlisan, hogy milyen 1épéseken keresztiil nott
hatalmassa a kormanyparti média 2010 dta, és ezzel
parhuzamosan a kormanytol fiiggetlen média terepe hogyan
szikiilt.

The process

The changes in the Hungarian media system are well documented.
Everyone has heard about the major stories even if they do not happen
to be interested in the media at all. How we evaluate what happened
with the Hungarian media system will usually depend on the political
outlook we bring to the issue. Nevertheless, whatever our ideological
views, there are some facts that are beyond dispute and cannot be
ignored. The vast expansion of the pro-government media empire is a
fact. We know the dirty methods whereby the various acquisitions,
mergers, shutdowns and takeovers were realized using customized
market regulations; drawing on the assistance of the media and
competition authorities; adopting new laws, negotiations with high
profile foreign officials, and the use of frontmen to conceal the identity
of the real owners. The size of the media empire, its financial
performance, and the main sources of its revenue are all facts, too, and
our data allow us to 6 track these. In the present paragraph, we don’t
show each step of the expansion, but instead we summarize visually
how the pro-government media was formed and grew, and how the
space of independent voices narrowed.



THE EXPANSION OF THE PRO-GOVERNMENT MEDIA EMPIRE FROM 2010

2010

CLASS FM

Hungarian political party FIDESZ wins the elections by a
two-thirds majority in 25th April 2010.

METROPOL ~ MUSICEM

2011

LAJOS SIMICSKA

In 2011, Lajos Simicska’s close acquaintance Fonyé Karoly’s
asset company lis Ltd

Metropol from the Swedish Modern Times Group.

In the same year, the commercial radio station Music FM is
started.

M3 TV2  TENYEKHU

PESTISRACOK.HU

In 2013, Pesti Sracok, an online news outlet is started,
and at the end of the year, Zsolt Simon purchases TV2
from the German Pro7Sat1.

In 2015, Andy Vajna purchases the TV2 Group.

W\
HEINRICH PECINA

ORIGO.HU

In 2014, the Swiss Ringier and the German Axel Springer sells a part of its portfolio to Austrian
businessman Heinrich Pecina. From this, Mediaworks Hungary Ltd is founded, which
purchases the publisher Pannon Lapok Térsasaga from the German WAZ in 2016.

MAGYARIDGK ~ MAGYARIDOK.HU

888.HU FAKTORHU LOKAL LOKALEXTRA LOKALHU

After Lajos Simicska and Prime

Minister Viktor Orban’s relationship
worsened in 2015, FIDESZ lost the
majority of its oldest media outlets (like
Hir TV, Magyar Nemzet, Lanchid Radio,
Heti Valasz). As a response,

246RA  BEKES MEGYEI HIRLAP  DUNAUJVAROSI HIRLAP pro-governmental individuals began
ESZAK-MAGYARORSZAG  FEJER MEGYEI HIRLAP  FIGYELO.HU purchasing previously non

FIGYELO ~HAJDU-BIHARINAPLO  HEVES MEGYEI HIRLI pro-government outlets or founded

KELET-MAGYARORSZAG  NAP! D MEGYEI HIRLAP

PETOFI NEPE new ones.

TOLNAINEPUJSAG ANTULINAPLO ~ U) NEPLAP

VASNEPE  ZALAIHIRLAP

LANCHID RADIO  METROPOL CLASSFM  HETIVALASZ HIRTV
LANCHIDRADIO ~ VALASZHU ~METROPOL
MUSICEM ~ MAGYARNEMZET ~MNO.HU

In 2016, Lérinc Mészaros acquires Mediaworks Hungary Ltd through
Optimus Press Ltd. As a result, all 19 regional newspaper (among
many other papers) is merged into the media empire.

KARCEM  RIPOST  RIPOST.HU

BORS BORSONLINEHU ~DELMAGYARORSZAG
GONGFM  KISALFOLD  VG.HU
VILAGGAZDASAG  VS.HU

In 2016, Andy Vajna acquires Radio 1.
2017 L S
In 2017, he purchases Lapcom from the American LORINC MESZAROS
Radio Bridge, making newspapers like Bors,
Délmagyarorszag and Kisalféld a part of the
empire.

CLASSEM  METROPOL.

The previously pro-government outlets that became non
pro-government in 2015, became once again part of the
media empire in 2016. In the following years, most of

HIRTV  SZA
them went out of business.

RETRO RADIO

2018
On 11th September 2018, CEPMF (short for

Central European Press and Media Foundation)
is started, and Gabor Liszkay is asked to become
Head of Media Operations. They start
purchasing the media outlets that were
previously pro-government, but some are
acquired as gifts.

LANCHID RADIO

MAGYARNEMZET ~ MNO.HU

¢
GABOR LISZKAY

ECHOTV MAGYARIDOK ~MAGYARIDOK.HU

ANDY VAJNA
2020

On 15th April 2020, Gabor Liszkay resigns FAKTORHU | \VS.HU
from his position at CEPMF.

Not pro-government _ Pro-government
How to read: the width of the branches are based on the Pro-government _ Not pro-government
number of media outlets they are representing. While the
incoming branches repersent outlets that became Did not exist _
pro-government, the outgoing ones stand for outlets that -

Pro-government

became not pro-government or ceased to exist. Pro-government Ceased to exist



A kormanyparti és nem kormanyparti hirmédia 6sszetételének valtozasa
Changes in the composition of the pro-government and not por-government news media

Radi6 Televizid Hetilap Napilap Online Megyei Napilap

@ Korméanyparti @ Nem kormanyparti ~ Nem létezett =~ Megsziint

24 0ra

888.hu

Békés megyei hirlap
Bors

borsonline.hu
Délmagyarorszig
una TV

Dunatijv
Eszak-Magyaror:

Fejér megyei hi
figyelo.hu
Figyelé

Gon

hirado.hu

Karc FM (105.9)
Kelet-Magyarorszig
Kisalfold

Kossuth Radi6

Lokal

Lokl extra

lokal.hu

M1

M3

Magyar Hirlap
Magyar Nemzet
magyarhirlap.hu
Mandiner.hu
mno.hu

mtihu

Naplé

ap
origo.hu
pestisracokhu
Petdfi Népe

Négrad megyei t

Petdfi Radié

riposthu
Somogyi hirlap
Szabad f6ld
tenyek hu
Tolnai népujsig

Viliggazdasig
Zalai hirlap
Class FM

Echo TV
faktor.hu

Heti Vélasz

hid R4di6 (100,

Magyar 1d6k (Napi gaz

2)

magyaridok hu (napigazdasag hu)

Metropol

sic FM (89.5)
Neo FM
Népszabadsag
noLhu
stop.hu
valasz.hu (hetivalasz.hu)
vshu
Gazdasagi R4di6 - Trend FM
168 6ra
24.hu
444.hu
Atlétszé.hu
ATV
Azonnalihu
Blikk
blikkhu
Direkt36
Elet és irodalom
Euronews (magyar)
HVG
hvghu
index-hu
Infé Radi6 (88.1)
Inforadio.hu - Infostart
Jelen
Klubradié
Magyar Hang
Magyar Narancs
Mérce
napihu
Narancs.hu
Népszava
nepszavahu
Nyugathu
Pesti Hirlap
Portfolio.hu
RTL Klub
rtlklub.hu
s Radio) (103.9)
Valaszonline.hu
G7.hu
Piac és Profit

Slager EM (Juves

Privatbankar
Mfor.hu

2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020




Adat forrasa/data rource: CEU CMDS/Whitereport

Korményparti/Pro-government Nem kormanyparti/Not pro-government

g
Aoy
Korm®

s
anyPe

Kor




168 6ra

24 6ra

24.hu

ATV

Békés megyei hirlap
Blikk

blikkhu

Bors

borsonline.hu
Délmagyarorszag
Dunatjvérosi hirlap
Elet és irodalom
Eszak-Magyarorszag
Fejér megyei hirlap
Figyel§

figyelo.hu
Gazdaségi Rédi6 - Trend FM
Gong FM
Hajdti-bihari naplé
Heves megyei hirlap
HVG

hvghu
index.hu
Infé Radié
Inforadio.hu - Infostart
Kelet-Magyarorszag
Kisalféld
Klubradié
Magyar Narancs
Metropol
napi.hu
Naplé
Narancs.hu
Neo FM
Népszabadség
Népszava
nepszavahu
Nograd megyei hirlap
nolhu
Nyugathu
origo.hu
Petdfi népe
Portfolio.hu
Radio 1

RTL Klub

rtlklubhu

Sléger EM (Juventus Radi6)
Somogyi hitlap

hu

sto]
Szabad f
tenyekhu
Tolnai népijsig
V2
Uj Dunéntili naplé
Uj Néplap
Vas népe
VGhu
Viliggazdasag
Zalai hirlap
Class EM.
Duna TV
Echo TV
Heti Valasz
Hir TV
Kossuth
Léanchid Radié
M1
M2
M3
Magyar Hirlap
Magyar Nemzet
‘magyarhirlap.hu
Mandiner.hu
mno.hu
‘mti.hu
Petéfi Radié
valasz.hu
Demokrata

‘Adat forrisa/data source: CMDS CEU/Whitereport

Portfolio.hu
/i Radi6 1

RTL Klub
rtiklub.hu

Somogyi hirlap
stop:hu
\ Szabad fold

Heti Vélasz
Hir TV
Kossuth
Lénchid Radié
M1

M2

M3

Magyar Hirlap
Magyar Nemzet

‘magyarhirlap.hu

Mandiner.hu
Metropol
mno.hu
mtihu
Petdfi Radi6
valaszhu
Demokrata
Music FM

168 6ra
240ra

168 éra 168 6ra 168 6ra

24hu 24hu 24hu
168 6ra 4ubhu 44dhu T \
24,6ra Atlétsz6.hu Atlétsz6.hu Atlétsz6.hu 168 6ra
24hu ATV ATV 24.hu 168 6ra
44t hu Blikk \ onnali.hu s 24hu
Atlétsz6hu blikkchu 44shu
168 6ra 168 6ra 168 6ra o b ,sonn,,l:f:: e
240ra 240ra 240ra Blikk Class EM
24hu 24hu 24hu \  blikkhu gyarorszag
Avatszo.hu 4é4d4hu 444hu Bors i
Atlatsz6.hu Atlatsz6.hu Borsonline.hu

(& irodalom
Class FM \\‘

arorszég \
Direkt36 \

boksonline.hu
Délny

rtlklub.hu

valasz.hu
Valaszonline.hu

G7 rtlklub.hu
24,6ra 67

888.hu 240ra Valaszonline.hu

888.hu 67

Bors 24 0ra

borsonline hu Mo 888.hu
Mimagyarorszig \ borsonline.hu

DunaTyv - Dél Ragyarorszig Bors

orsonline.hu

orsonline.hu
agyarorszig
Duna TV

Echo TV

faktor.hu

Echo TV
faktorhu
Figyeld

figyelo.hu
Gong EM

‘hirado.hu
faktor.hu

Figyeld
figyelo.hu

Szabad fold
Tolnai néptisig

‘hirado.hu
Karc FM

Uj Néplap

Vas népe VGhu Nilaggazdasag Uj Néplap Kossuth
VGhu Viliggazdasag vshu valaszhu Lokl
Viliggazdasdg vshu Zalai hirlap Vas népe Lokl extra
Zalai hirlap Zalai hirlap Class FM lokalhu
Class FM Class EM Duna TV M1
Duna TV Echo TV

Echo TV

M3
Heti Valasz

Magyar Hirlap

mno.hu
mtihu

Music EM /
' Petsfi Radio péstisracokhu hirlap.hu tenyekhu
valaszhu Petdsfi Radi6 V2 V2 Tolnai néptijség
Demokrata tenyekhu andiner.hu ) ) i 2

Va2 mtihu Uj Néplap Uj Néplap Uj Néplap

S tenyelchu origohu Vas népe Vas népe Vas népe 0j Néplap
Demokrata ks pestisracokhu / VGhu VGhu VGhu Vas népe
valaszhu Petsfi Radié | GjNéplap il4 i il 4 il § VGhu
Demglata tenyekhu Vas népe vshu vshu vshu Viliggazdasig
™2 Zalai hirlap Zalai hirlap Zalai hirlap Zalai hirlap Zalai hirlap
Demokrata Demokrata Demokrat Demokrats Demokrata Demokrata

Nem korménypérti

Korménypérti



Aranyok és elérés

Az elérhetd adatok alapjan nagyon nehéz megbecsiilni, hogy mekkora az elérése a
kormanyparti és a nem kormanyparti médianak. Legutobb 2017-ben kiséreltiik meg
Osszeszedni az aranyokat, kés6bb mas szamitasok is sziilettek. Ezeknek az aranyoknak a
legalabb megkdzelito becslése legalabb két ok miatt fontos: egyfel6l a média sokszintiségérol
és szabadsagardl sz6l6 unios vitakban is jelentds érvként szolgal, am hangstlyozzuk, hogy
ezek a becslések elég nagy szorast mutatnak és hivatalos, részletesebb adatok hianyaban
érdemes 6vatosan olvasni 0ket — a miénket is. Masfeldl pedig arra is hasznalhatok, hogy
valamiféle hatasfokot lehessen megbecsiilni, hiszen 6nmagaban a terjeszkedés iiteme és

iranya ijeszt6, am nem mindegy, mennyire hatékony.

A legegyszerlibb és elég félrevezet6 mddja az aranyok kimutatasanak, ha darabonként
szamolunk, azt nézziik, hogy hany darab kormanyparti és hany darab nem kormanyparti
hirmédium van a piacon. Ez alapjan annyi lathato6, hogy darabszamra az orszagos napilapok
(politikai+bulvar), a megyei napilapok, a radidk és a hireket szolgaltato televiziok piacan
alakult ki kormdanyparti tilstuly, mig a hetilapok és a hirportalok piacan tovabbra is
tobbségben vannak a nem kormanyparti médiumok. Az alabbi egyszer(i kordiagramokon
végigkovethetjiik, hogyan alakultak ezek az aranyok.

Shares and reach

It is very difficult to estimate the respective shares in the market or the reach of the media
outlets associated with each of the two sides of the media spectrum based on the data
available. We tried to assess it in 2017, and new calculations were also presented later. These
estimates serve at least two important purposes. On the one hand, they can be used as
examples at European-level debates on media pluralism and press freedom. The sources of
the data on which our calculations are based are varied, and in the absence of detailed
official data, they must be taken with a grain of salt - this includes even our own data. At
the same time, however, even though the expansion of the pro-government media empire is
remarkable, its effectiveness in terms of the success of its media reach is not beyond
dispute.

The simplest way to calculate how large a given side’s media influence is to simply add up
the number of titles they control; unfortunately, it is also misleading in most of the cases.
For this analysis, we did count how many news media titles are pro-government and
independent/critical. Using this method, we found a pro-government dominance in the
respective markets of daily newspapers (including broadsheets and tabloids), regional
newspapers, radios and television. Based on this simplified indicator, the markets for weekly
newspapers and the online news media are more balanced, there is no pro-government

majority there. The pie charts reflect the shifting balance over time, in annual breakdown.


https://atlatszo.hu/2017/11/22/kilenc-grafikon-a-kormanymedia-tulsulyarol-igy-ervenyesul-a-sokszinu-tajekoztatas-elve-magyarorszagon/
https://atlatszo.hu/2017/11/22/kilenc-grafikon-a-kormanymedia-tulsulyarol-igy-ervenyesul-a-sokszinu-tajekoztatas-elve-magyarorszagon/
https://blog.atlatszo.hu/2018/12/a-nezopont-intezet-elemzese-a-balliberalis-mediatulsulyrol-tele-van-csusztatassal/

Aranyok a napilapok piacén / shares on the daily newspaper market

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Aranyok a hetilapok piacén / shares on the weekly newspaper market

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Arényok a megyei lapok piacan / shares on the regional newspaper market

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Aranyok az online hirportalok piacdn / shares on the online news market

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Arényok a tévék piacan / shares on the television market

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Arényok radiok piacan / shares on the radio market

2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

2019

2019

2019

2019

2019

2019

2020

2020

2020

2020

2020

2020



Pontosabb képet adhatnanak a hivatalos nézettségi, hallgatottsagi, olvasottsagi és
latogatottsagi mérések, csakhogy a televizids piacra a Nielsen kzonségmérés adatai nem
nyilvanosak, a nyomtatott lappiacon a Magyar Terjesztés-ellenorz6 Szovetség (MATESZ)
nem auditdl minden lapot, a radiéknal pedig nincs mindegyikre adatkdzlés. igy kénytelenek
vagyunk a nyilvanosan elérhet6 adatokbdl dolgozni. A modszertant lasd a cikk végén a

leirasban.

Ezek alapjan némileg mas 6sszkép rajzolddik ki. A kormanyparti média egyértelmi folénye
kizardlag a radids piacon és a megyei napilapoknal dllapithaté meg, mig a hirportalok és a
hetilapok piacan - legalabbis 6ssz-latogatottsagban és értékesitett példanyszamokban - a
nem kormdanypdrtiak vannak t6bbségben. A televiziok esti hirm{sorai és a napillapok
piacan nincs egyértelmi folény egyik oldalon sem.

Using official audience and readership data would yield a more accurate view, but the
problem we run into is that the Nielsen Audience Research data for television audience are
not public because of contractual clauses barring Nielsen from divulging them. Furthermore,
the Hungarian Circulation Audit Bureau does not audit many key titles in the newspaper
market. Hence, for this article we had to rely on data that are publicly available (find the

sources, the relevant limitations and the methodology at the end of the article).

This information leaves us with a slightly different view of the respective market shares and
reach of pro-government and independent/critical news media. Only in the markets for
radios and for regional newspapers do we still find a dominance of pro-government outlets,
while in the market of weeklies and online news sites, independent media have a larger

reach.



A kormanyparti és nem kormanyparti médiumok elérésének aranya
The reach of the pro-government and not pro-government news media

radiék/radios tévék (esti hirmiisorok)/television hirportélok/news sites

93% 7%

napilapok/daily newspapers megyei napilapok/regional newspapers hetilapok/weekly newspapers

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 1009

Adatok forrasa/Data sources: NMHH, Nielsen, Kantar-Hoffmann, MATESZ, DKT OLA



Pénz

Az egyik fontos kérdés az elmult tiz évben az volt, hogy a kormanyparti média
terjeszkedése vajon anyagilag mennyire tériil meg? A média mar rég nem
szamit jelentGs haszonnal jaré befektetésnek, a hiralapi média pedig még

annyira sem, mint mas piaci szegmensek, példaul a plakatpiac.

Ennek ellenére a kormanyparti médiabirodalom hirmédia-része ha nem is
hatalmas, am szemmel jol lathat6 nyereséget termelt a tulajdonosainak. Az
Osszképet mindkét térfélen rontja a TV2 Csoport hatalmas, régrol 6rokolt
vesztesége. Kiilon grafikonon mutatjuk meg a 2015-ben kegyvesztetté valt
féoligarcha, Simicska Lajos érdekeltségébe tartoz6 hirmédiavallalkozasok,
valamint a helyét a KESMA létrejottéig atvevé Mészaros Lorinc
érdekeltségeinek addzott eredményét. A grafikonrdl nagyon jol latszdodik, hogy
Simicska médiacégeinek profitabilitdsa nem volt fenntarthat6 az allami
forrasok nélkiil, mig Mészaros Lorinc cégei — az allami hirdetéseknek is
koszonhetOen elkezdtek jelentds nyereséget termelni.

Money

One important question regarding the expansion of the pro-government media
empire is how profitable this behemoth actually is? Media are no longer
considered a lucrative area of investment anymore, and this holds especially for
news media.

Still, if we disregard the enormous losses generated by TV2 — which is the result
of a business legacy - the owners of pro-government news media realized robust
profits. We used a separate graph to present the business performance of the
news companies owned by Lajos Simicska (the former central oligarch-turned-
adversary) and Lorinc Mészaros (the governing party’s new central oligarch),
respectively. The profitability of Simicska’s media companies took a deep dive
after his scandalous break with Prime Minister Viktor Orban (colloquially known
as the “G-day” in Hungary for the slur Simicska used about Orban) because of the
loss of state advertising. Mészaros’s media interests, by contrast, started to
produce huge profits.



A kormanyparti és nem kormanyparti hirmédiacégek arbevételének alakulasa
Revenues

A kormanypérti és nem kormanyparti hirmédiacégek ad6zott eredményének alakulasa
Earnings after tax

| Zomében a TV2 vesztesége

Simicska Lajos és Mészaros Lorinc hirmédia-vallalkozasainak adézott eredménye
Earnings after tax of the news media companies of Lajos Simicska and Lérinc Mészéros

G-nap

Mészaros Lorinc

Simicska Lajos

Simicska a G-nap utdn




Allami hirdetések

2 s

Ahogy az el6z6 fejezetben mar utaltunk ra, a kormanyparti média iizleti
sikerességének kulcsa az allami hirdetések korlatlan mennyiségi felszivasa.
Az éllami hirdetésekkel mar t6bbszor foglalkoztunk akar az Atlén, akdr

az Atlatszon, itt most csak dsszefoglaljuk az elmiilt tiz év trendjeit.

Az els6 két grafikon vilagosan mutatja, hogy f6ként 2016-t6l oriasi
mennyiségl dllami hirdetést kapnak a kormanyparti médiumok. Ez 2019 év
végeére listadron mar t6bb mint 87 milliard forint volt, ami azt jelenti, hogy az
allami szektor hirdetésre koltott pénzeinek kézel 80 szazaléka kormanyparti
médiumoknal kotott ki. Erdemes ugyanakkor azt is megfigyelni, hogy a nem
kormanyparti médiumoknal elkoltott 6sszegek is nottek valamelyest, aminek

az a jelentGsége, hogy a teljes médiapiac allami pénzfiiggdsége is nott.

State advertising

The key factor in the profitability of the pro-government news media is their
access to nigh unlimited state advertising revenue. In the past years, we have
investigated the disproportionate distribution of state advertising on several
occasions (see here and here, for example), so we will only highlight the main
trends in this article.

The first two charts show that starting in 2016, the pro-government media
received a colossal amounts of public money by Hungarian standards (for the
limits of this data, see the methodology): 230 million euros in 2018 and 265
million euros in 2019. In 2018, nearly 80% of total state advertising expenditure
went to pro-government media companies. We also want to highlight that the
state advertising revenues of independent/critical media also increased slightly,
and thus the dependence on state funds of the entire media market has

increased.


https://atlo.team/allamihirdetesek/
https://mertek.atlatszo.hu/allamihirdetesek/
https://atlo.team/allamihirdetesek/
https://mertek.atlatszo.hu/allamihirdetesek/

A kormanypérti és nem kormanyparti médiacégek allami reklambevétele
State advertising revenues of pro- and not pro-government media companies

Kormanyparti

Nem korméanypérti

A kormanyparti és nem kormanyparti médiacégek részesedése az dllami hirdetésekbdl
Shares of state advertising by pro- and not pro-government media companies




Are3uny eIpa|\ TeJUR)Y] :92INOS BIEP/ESEII0] JBPY

“LAZ ANg

AOLVZANYIAHO!

WHLIAOT INIOTYEIA 9L E
"TYZ YIANLYVd WAW,

Tz
MOLVZANYIRIO!
VISOd VA

WHELIADT INFOTIEGEA 9
o

"LYZ YANLYVd A%

“LHZ )
LA INVE )

VISO0d ¥y
WILFADT INFOTIFIA Z
\ \“ szpmnr i QIAYN UVADVIN EL588
\\ P ooy E505= 1z ONHONVONg
-

LY INV SiGim OIZINITALYV.

"TAZ LYVIS-AVA

8T0T—0T0T SIISIIIAPE 3Je]s 06 I1sad1e] 3yl Aq saanjipuadxa SuISIIIdApe JjelS
NQZQY 8T0T S9 0TOT 19SIIQHWILDI 019PATY Ture|[e qqoA3euds] uanlQ zy



Végezetiil arra is szeretnénk felhivni a figyelmet, hogy szamos médiumnal az
allami hirdetési bevétel rendkiviil magas, ami azt jelenti, hogy lényegében
kozpénzbdl tartjuk el 6ket, vagy éppenséggel a nyereségiiket k6zpénzbdl
fizetjiik ki. Ha egy médium reklambevételeinek tobb mint 30 szazalékat az
allam adja, mar jelent6s kormanyzati kitettségrol/befolyasrol beszélhetiink,
am a Magyar 1dok, a Lokal, a Figyel6 vagy az akkor még Mészaros-tulajdon
Mediaworks online portfoliéja (zomében a megyei lapok online feliiletei) az
allami reklambevétel aranya meghaladta a 60-70 szazalékot is. Kiilon érdemes
tovabba megnézni a a baloldali Népszavat, illetve az elméletben fiiggetlen
Inforadiét is. Az allami reklambevétel ilyen magas aranya indikdatora lehet az
indirekt kormanyzati befolyasnak is.

The charts in the last row show that the proportion of state advertising revenues
as a share of the entire advertising income is extremely high for many media
outlets, which essentially makes these media outlets taxpayer-funded. When this
share is higher than 30%, then we assess the level of dependence on the
government as high. Yet, there are many outlets, such as Magyar 1d6k, Lokal,
Figyeld, and the online portfolio of Mediaworks (owned by Mészaros at the time),
where the share of state advertising as a percentage of total advertising revenues
was in excess of 60-70%. It is also worth noting that the last remaining left-
wing daily, Népszava, as well as the independent Inforadio also receive a high
share of state ads. This high proportion may be an indicator of indirect

governmental influence over these outlets.



Napilapok / Daily newspapers Hetilapok / Weekly newspapers

Magyar 146k Figyel (korménypirti)
eti Vilasz
igyeld gty valasz (G-nap utén
1680ra
Bulvarlapok / Tabloids Online portfoliék / Online portfolios
Lokl Mediaworks Online
Ripost Origo (korménypérth)
Blikk
. - Centrdl Online (24 hu)
RSy
Radiok / Radios Orszagos tévék / Nationwide televisions
Inforédié
MR1 Kossuth
i e wlaidondban)
Retro Rédi6
DunaTv
S Guventus) 2
Ridio st Mabeic RTLKIub




Médszertan és adatok
Ebben a cikkben kizarélag azokat a médiumokat gytjtjiik 6ssze, amelyek a nyilvanossag tdjékozodasa szempontjabél fontosak,

tovabba 6nallé tartalmat is el§allitanak. igy nem szdmoltunk a plakatcégekkel, noha a kormdnyzati sikerpropaganda és egyéb
kampanyok jelentds része plakatfeliileteken zajlik. Az online feliileteknél csak a nativ hiportdlokat, illetve a nagyobb napilapok
online oldalait vettiik figyelembe, a megyei napilapok, valamint az 6nkormdnyzatok altal finanszirozott helyi online feliileteket
nem. A hirmédiumoknal nem vettiik figyelembe tovabba sem az 6nkormanyzati, sem a helyi lapokat (Marathon Lapcsalad,

Napfénymédia). A radidknal azzal szamoltunk, hogy hirszolgaltatdsuk jelentls részben az MTI-re tamaszkodik.

A médiumok besorolasandl elsGsorban nem a tulajdonost néztiik, hanem a szerkesztGségi tartalmat. Akadnak ugyanis olyan
médiumok, amelyek tulajdonosai kifejezetten kormanykézelinek mondhatdék, ugyanakkor a szerkesztGségi tartalomban ez nem
latszddik. A médiumokat két fGkategoriara osztottuk be: kormanypdrtira és nem kormanypartira. Kormdnyparti média az lett,
amelyik teljesen nyiltan vallalva kormanyparti tartalmakat, magyarazatokat k6zol a hirszolgaltatdsa soran. A nem kormdnyparti
médiumok ko6zott vannak nyiltan ellenzékiek, politikai partoktol fiiggetlen médiumok, baloldali partokhoz kothet6k, valamint

olyanok is, amelyek a kormanytél fliggetleniil szamos nézdpontot, koztiik kormannyal szimpatizaldkat is megjelentetnek.

A pénziigyi adatokndl a szaz legnagyobb arbevételi médiacéget néztiik meg, koziiliik is azokat, amelyek hirmédiat is kiadnak.
Mivel az egyes médiacégek pénziigyi jelentése nem részletezi, hogy az arbevétel és az ad6zott eredmény mely médiatipusokhoz

kothetdk, ezért értelemszerten a cégszintl pénziigyi adatok nem csupdn a hirszolgaltatasra vonatkoznak.

Az dllami hirdetési adatok a Kantar Mediatol szarmaznak. A Kantar Media nem gydjt, vagy nem gy(jtott hirdetési adatot a

kovetkez6 médiumokrol: 444.hu, 888.hu, Hir TV, ATV, Echo TV, Lanchid Radio, Karc FM.

A nyomtatott lapoknal az aktivan vésdrolt példdnyszamot néztiik a MATESZ 2020. els6 negyedéves auditja alapjan. A MATESZ
nem auditdlja a Magyar Nemzetet, a Magyar Hirlapot, a Magyar Narancsot, a Ripostot, a 168 Orét és a Lokalt. Ezeknél a lapoknal

a hozzank eljutott piaci informacidk alapjan prébaltunk becsiilni.

Az esti hirmisorok (M1, Duna, RTL Klub, Tv2, ATV, HirTV) adataindl az év elsG 26 hete 6sszeadott nézettségeinek atlagaval

szamoltunk.

Az online latogatottsagi adatoknal csak a 25 legnagyobb hirportalt vettiik figyelembe. Az adatok julius honap napi egyéni

latogatéinak atlagara vonatkoznak.

Céges adatok: Opten/CEU CMDS/Whitereport/sajat gytjtés
Allami hirdetések: Kantar Media

Aktivan vasarolt példanyszamok: MATESZ

Esti hirm{isorok nézettsége: NMHH/Nielsen

Radios hallgatottsdg: NMHH/Kantar-Hoffmann

Online latogatottsag: DKT-OLA/Gemius Audience

Tovabbi olvasasra
A magyar médidrdl nagyon sok cikk sziiletett. A 2015-ig torténd folyamatok megértéséhez ezt a cikket ajanljuk, Simicska és
Orban szakitasa utani évekrdl ez a cikk és ez adhat attekintést. Az allami hirdetések szerepér6l és elosztasarol itt lehet bGvebben

olvasni.


https://www.opten.hu/
https://cmds.ceu.edu/
http://www.whitereport.hu/
https://www.kantarmedia.com/hu
https://matesz.hu/
http://nmhh.hu/dokumentum/213702/koronavirus_jarvany_hatasa_a_mediapiacra_2020_junius.pdf
http://nmhh.hu/dokumentum/213983/NMHH_negyedves_ttekint_202004202006.pdf
http://dkt.hu/hu/menu/ola.html
http://kreativ.hu/cikk/hogyan_mukodott_orban_es_simicska_mediabirodalma
https://mediakutato.hu/cikk/2017_01_tavasz_nyar/01_az_allam_foglyul_ejtesetol_a_piac_fogvatartasaig.pdf
https://tldr.444.hu/2017/05/18/fideszmedia
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21599165.2019.1662398

Methodology and data

This article only looks at those news media outlets that are crucial for the information ecosystem and which produce their own
original content. Although the government’s propaganda campaign predominantly uses billboards to spread its messages, we did
not include the outdoor advertising companies that own billboards in this article. Among the online media, we only considered
those outlets with native online news sites as well as the online portals of daily newspapers - except the news sites of regional
dailies. We did not take into account hyperlocal news media, blogs, nor did we consider those media that are published by local
municipalities. Our survey of the the radio market considered those nationally broadcasting stations and networks that provide

news services based on the news produced by the state owned news agency, the Hungarian Telegraph Agency.

We use two categories to mark the two types of media outlets: pro-government and critical/independent. We defined as pro-
government those we use two categories outlets that produce pro-government content; spread government propaganda; inform
almost exclusively about the government’s viewpoints and/or analyze and present news from the government’s angle. The
landscape of independent/critical media is more diverse and pluralistic: they include openly critical, politically independent,

neutral, activist, investigative outlets and balanced newsrooms alike.

For the financial data, we collected data concerning the top 100 largest media companies in Hungary, especially those that also
produce news contents. Because the company registry information does not disclose the breakdown of the revenues and profits
generated by the given company by different activities, the financial data refers to the entire company, also potentially including

non-media related business segments.

Our data about state advertising was calculated based on information provided by the market research company Kantar Media.

Kantar does not collect data for the following outlets: 444.hu, 888.hu, Hir TV, ATV, Echo TV, Lanchid Radié, Karc FM.

For circulation, we used the official data of the Hungarian Circulation Audit Bureau for the 1st quarter of 2020. The Bureau does
not audit the following newspapers: Magyar Nemzet, Magyar Hirlap, Magyar Narancs, Ripost, 168 Ora, Lokal. We used data and

estimations from other market sources to capture their likely circulation figures.

For the evening news programs (M1, Duna, RTL Klub, Tv2, ATV, Hir TV), we calculated the daily average audience figures for the

26 weeks about which information was published in a report by the Media Authority/Nielsen Audience Research.

To measure the share of the online audience, we used data from July 2020 about the number of unique users/visitors of the 25

largest news sites.

Company information, financial data: Opten/CEU CMDS/Whitereport/own collection
State advertising: Kantar Media

Circulation (data acquisition): MATESZ

Television audience: NMHH/Nielsen

Radio audience: NMHH/Kantar-Hoffmann

Online audience: DKT-OLA/Gemius Audience

Further readings
Alot of articles about the Hungarian media situation are available in English language as well. For a better understanding of the

Hungarian media situation, we recommend this, this and this (no paywall).


http://444.hu/
http://888.hu/
https://www.opten.hu/
https://cmds.ceu.edu/
http://www.whitereport.hu/
https://www.kantarmedia.com/hu
https://matesz.hu/
http://nmhh.hu/dokumentum/213702/koronavirus_jarvany_hatasa_a_mediapiacra_2020_junius.pdf
http://nmhh.hu/dokumentum/213983/NMHH_negyedves_ttekint_202004202006.pdf
http://dkt.hu/hu/menu/ola.html
http://kreativ.hu/cikk/how_did_the_orban_simicska_media_empire_function
https://dacenter.tau.ac.il/sites/abraham.tau.ac.il/files/Media%2C%20Freedom%20of%20Speech%20Text_0.pdf
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21599165.2019.1662398

Szoveg és vizualizacid: Batorfy Attila
Grafika: Szabd Krisztian
ATLO 2020

Powered by:

Partner:

7,
CENTER FOR MEDIA,
DATA AND SOCIETY



