Új kislemezzel jelentkezik a SYNONYMS, Matos Gergő és Huszár Kristóf közös elektronikus zenei projektje. Az Elemental Cycles című, nálunk premierező dal kapcsán inspirációról, hatáskeltésről, közös alkotómunkáról és a közelgő albumról beszélgettünk.
Miként született az új dal, milyen hatás kiváltására törekedtek vele?
Huszár Kristóf: Gergő hozott egy alapötletet, amelyben a számot kezdő csillogó hangeffektes téma meg egy rövidebb struktúra volt felépítve, ezt kezdtük el feltölteni tartalommal. Szerintem ezt a számot a nagyon modern hiphop inspirálta, de közben klasszikusnak mondható a hangszerelés. A dal felénél viszont felváltja a gitárt, basszusgitárt egy nagy szintifolyam, már-már szólónak is nevezhető epizód, ami érdekes kontrasztot épít.
Matos Gergő: Én szinte mindig először a gitárhoz nyúlok számírásnál, itt is így indult el a folyamat, aztán szépen épültek rá a további rétegek, elkezdtük kidolgozni a szám struktúráját. A kedvenc részem, amikor berobbannak a szintik, és teljesen új lendületet vesz a szám.
Mi az oka annak, hogy havonta jelentetitek meg a közelgő album anyagát kislemezek formájában? Mi a koncepció?
H. K.: Sokat agyaltunk, hogyan is legyen, eredetileg egyben szerettük volna kihozni az anyagot még ősszel, de aztán azt éreztük, hogy érdekes kísérlet lenne felbontani hónapokra az anyagot. Manapság nagyon nehéz a hallgatók figyelmét fenntartani egy album egészére, és a „B oldalon” lévő számok elvesznek a tengernyi kiadott zene között. Talán így, havonta tálalva több figyelmet kapnak a számok, nem terheljük a hallgatót egyszerre sok anyaggal. Emellett elég gazdag és részletes, mondhatni „nehéz” anyag lett ez a nyolc szám, viszont külön-külön sokkal befogadhatóbb íveket járunk be.
M. G.: Amíg össze nem állt a lemez, fel sem merült bennünk, hogy nem egyben fog megjelenni, de a végén egyre többet beszélgettünk, mi lenne a legjobb döntés. Végül arra jutottunk, hogy egyrészt izgalmas kísérlet, milyen lesz a fogadtatása így az anyagnak, másrészt tovább fent tudjuk tartani a figyelmet így.
Mi az, amit az albummal és a hozzá tartozó borítóval, dizájnelemekkel szeretnétek átadni? Mi az anyag mozgatórugója?
H. K.: A lemez demózása közben már jött az az ötlet, hogy a klasszikus három felvonásos történetírási struktúrát kövessük le zenével, úgymond egy nem létező film soundtrackjét létrehozva. Ebbe a konceptbe annyira belementem, hogy a számok felépítései, címei is ez alapján lettek megalkotva. Az első felvonás az album főcímdala, a Main Theme, és a második szám a Discovery. Ezt követi a második felvonás, kezdve a Vertical Solace-szal és a most megjelenő Elemental Cycles-szel, ezzel pedig elérünk a lemez fordulópontjához – de a többi maradjon meglepetés.
M. G.: Fontos volt, hogy a borítókon keresztül vizuálisan is meg tudjuk fogni a történetmesélést, ami a számok írásánál összeállt, azt gondolom, ha majd megjelent mind a nyolc szerzemény, akkor fog igazán értelmet nyerni ez a koncepció.
Íme a SYNONYMS új kislemeze, az Elemental Cycles!
Hogyan hat rátok, hogy a már megjelent három kislemezből az elsőt, a Vertical Solace-t beválogatta a Spotify az egyik számlistájára, aminek következtében már több mint 15 ezren meghallgatták a dalt? Befolyásolja a szabad önkifejezés áramlását? Éreztek megfelelési kényszert?
H.K.: Nagyon örülünk, hogy ilyen jót pörgött az első kiadott számunk, nem mertem gondolni, hogy ilyen széles körhöz eljut. Nehéz kérdés, hogy mennyire befolyásol, mert a dalok alapötletei már megvoltak a kislemez megjelenéskor, és ezeket vittük tovább. Nem próbálunk mindenáron slágereket gyártani, alapból a stílusjegyek és a zene instrumentális mivolta sem ezt diktálja, de szerintem mindketten valamilyen szinten popzene-fogyasztók vagyunk – még ha az alternatívabb vonalakról is –, és ez a zenei hozzáállásunkon is hallatszik.
M. G.: Nagyon szuper látni, hogyha megfelelő kiemelést kap egy számunk, akkor ilyen sok emberhez el tudunk jutni, ráadásul a statisztikákból látjuk, hogy sokan le is mentették a kedvenceik közé, és azóta rendszeresen hallgatnak minket, ez a legjobb visszajelzés. Úgy gondolom, ez maximum pozitív irányba befolyásol minket!
Milyen ihletforrásból merítetek, és hogy tudtok ebben az impulzusokkal teli világban teljes mértékben önazonosak maradni?
H. K.: Én próbálom kizárni a zenei hatásokat, miközben zenét készítek, de persze beszűrődik csomó minden így is. Az önazonossághoz talán tényleg az a kulcs, hogy ne akarj senkihez hasonlítani, majd a hallgatók úgyis rá tudják mondani, hogy mihez hasonlítunk!
M. G.: A legnagyobb ihletforrást a munkafolyamatunk adta szerintem, elkezdtem valamit, aztán ha megakadtam, átdobtam Kristófnak a projektet, aki adott egy teljesen új irányt a dalnak, ami nekem is új ötleteket adott, így elég gyorsan és hatékonyan tudtunk haladni. Ráadásul a kettőnk világainak ötvözete nehezen beskatulyázható.
Miként indult a közös zenei projektetek, hogyan találtatok egymásra alkotótársakként?
H. K.: Évek óta ismertük egymást innen-onnan, Gergő meghívta az AGAVOID-ból Dalmát (Puskás Dalma – a szerk.) vendégénekesnek az Isle of Manbe, csináltunk remixeket egymásnak, Gergőék forgattak élő session videót az AGAVOID-nak. Részemről úgy indult a dolog, hogy nagyon elakadtam a szóló zenélésemmel, és nagyon unatkoztam a projektekben, nem tudtam olyat csinálni, ami tetszik. Ezeket a félkész vagy épphogy demóötleteket dobtam át egyszer Gergőnek, hogy nincs-e kedve kollaborálni, aztán ment magától a dolog, és lett csomó új ötlet.
M.G.: A legjobbkor kezdtük el a közös projektet, az egyik fő kikapcsolódás az volt a karantén alatt, amikor egymásnak küldtük át az újabb és újabb számkezdeményeket.
Hogyan inspiráljátok egymást?
H.K.: Dobálunk egymásnak ötleteket az interneten keresztül, aztán én mindig nagyon megörülök, ha Gergő elviszi őket valami számomra teljesen kiszámíthatatlan irányba. Így ping-pongozva nagyon gyorsan tudunk haladni a számokkal, és valami olyan jön ki a végén, amit egyikünk sem tudott volna egyedül létrehozni.
M. G.: Szuper érzés, amikor az egyikünk valami olyan hangszert, réteget hoz be az adott dalba, amire a másik nem is gondolt, ezek mindig új löketet adnak. Jellemző, hogy amikor valamelyikünk pont belefárad az ötletelésbe, a másik akkor igazán aktív, így mindig halad előre a projekt.
Mi a közös célotok?
H. K.: Amint lehet, szeretnénk minél többet játszani élőben, mert alapból ez volt a lényege ennek a projektnek, hogy legyen egy „jam” bandánk, és a számainkat szabadon engedhessük egy összefüggő, folytatólagos DJ-szettszerűen felépített, de élő hangszerekkel megtámogatott formában. Emellett tervben vannak már új kislemezek, remixek, de ezek még alakulóban vannak.
Fotók: Dósa Zsófia
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.