Brékingnyúz, instantget, sztendápovésön! A Lomography feltámasztja a legendás, 1840-ben Petzval József (Miksa) által „kimatekozott”, korát megelőző objektívet! (A lomográfiáról több információ itt található.) Petzval a korabeli Chevalier optikák, nem ritkán 15-20 perces expozíciós idejét akarta lecsökkenteni másodpercekre, sőt akár még rövidebb időre is. Műszaki emberként a korábbi csukott szemű (Eva, most ne pislogj kérlek uszkve húsz percen át!), statikus „zombik” merev portréi helyett végre életszerű(bb) arcképeket szeretett volna viszontlátni az elkészült fotókon.
Petzval járatos volt a lencsék és a fénytan birodalmában, ezért jól tudta, hogy egy nagyobb fényerejű optikához nagyobbítani kell a nyílást és kisebbíteni a gyújtótávolságot, csak így koncentrálódhat a fény kisebb területre. A sok kísérletet végül siker koronázta, megszületett az a legendásan nagy fényerejű, 149mm-es gyújtótávolságú optika, amely szó szerint megdöbbentette korának (nem túl népes) fényképész társadalmát! Az igazi trouvaille az volt ebben a kettős objektívben, hogy radikálisan lecsökkentette az expozíciós időt, így életszerűbb portrék születhettek, mindenki örömére. Ezzel az akkor unikális tulajdonságával persze egy csapásra közkedvelt műtermi portré objektív lett, illetve később a „civil” portré-fotózást is elérhetőbbé tette.
Akkortájt a legtöbb objektív f/15 értékkel bírt, így a 1:3,7 maximális nyílású akromatikus lencsékkel bíró Petzval optika unikális f/3,5 rekeszértéke valóban óriási előbbre lépés volt. Ennek a különleges objektívnak a képe középen (portrénál arc) különösen éles volt, majd gyorsan életlenedett el a kép széle felé (ma már „divatos” módon), ráadásul a képek bokeh-ja egy jellegzetesen sajátságos, „örvénylés szerű” alakzatot mutatott. A megújult objektívet egyébként nem csak „átszabták” a kisfilmes rendszerekre (SLR/DSLR), hanem már képes a f/2,2 rekeszértékre is! A projekt ugyan a Kickstarteren (ha érdekel a crowfunding modell, klikk ide) még 22 napig fut, de a megcélzott 100.000 dollárt már régen túllépte az érdeklődés. (A projekt indulásának másnapján már 65.000 USD jött össze!) E cikk írásakor, átlépve a bűvös 1 milliót, 1.001.060 zöldhasúnál (!) tart a kampány és 2433 fotórajongó szánt már pénzt az ügyre.
Az 500 dollárt fizető, korán csatlakozó „vásárlók/támogatók” (így jómagam is) az első 200 példány egyikét kapják meg 2014 februárjában. A különleges optika ezen darabjai az objektívházba gravírozott példányszámmal érkeznek korai megrendelőikhez. A klasszikus objektívek a legújabb tükörreflexes Nikon F és a Canon EF bajonettre is felcsatlakoztathatók majd, így bő félév múlva a 173 éves lencserendszer, régi fényében tündökölve, gond nélkül terelheti be a vidám fotonokat a modern digitális gépek tükreire is, hogy aztán e részecskék hosszú utat megtéve, „örök” csapdába essenek egy memóriakártyán, merevlemezen, vagy flash drive-on. A modern adattárolást azonban egy archaikus folyamat kell, hogy megelőzze. Az új objektíven ugyanis „rekeszelni” majd egy speciális készlettel lehet, kis kacsónkkal ügyesen cserélgetve a blendéket 2.2-től 16-ig. Kisebb félelmem (előítéletem) azért van, mivel annak idején Bécsben készültek ezek az objektívek, az új optikák azonban a Zenit (12XP-vel sokat fotóztam annak idején) orosz gyárából érkeznek meg (remélhetőleg) boldog tulajdonosaikhoz.
Az eredeti LOMO üzem (Leningradszkoje Optiko Mehaniszcsiskoje Objegyinyényie) egyébként Szentpétervárott működött bezárásáig. 1991-ben azonban két osztrák egyetemista egy prágai bolhapiacon beleszeretett egy LOMO LC-A gépbe és meggyőzte a régi üzem vezetőjét, hogy indítsa újra a termelést. 1992-ben alakult meg az osztrák Lomographische AG, amely azóta is sikeresen árulja, a főleg volt szovjet tagállamokban gyártott fényképezőgépeket. Természetesen a jövő év elején beszámolok az optikáról és számos tesztfotóval igazolom majd, hogy Csipkerózsika a régi fényében tündököl-e, vagy a hosszú tetszhalott állapot rosszat tett neki és egy cudar orosz ogre képében született újjá. Ahogy a következő videóban (srácok kimentek az optikával Bécsben a Praterbe) láthatjátok, inkább az első verzió a valószínűbb. (Külön javaslom megfigyelni a képeken azt a bizonyos „örvényszerű” bokeh varázst.)
Az optika főbb paraméterei:
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.