Az a féktelen hedonizmus és életszeretet, ami Raffaellót, a reneszánsz legderűsebb festőjét jellemezte, nem csupán Raffaello Santi életét pecsételte meg, korának, kultúrájának is az vált végzetévé. A szintén féktelen Gyula pápa, a reneszánsz ember, aki nem csupán egyházfő, komoly világi hatalommal rendelkező, fegyveres konfliktusoktól vissza nem riadó, machiavellizmusra fogékony uralkodó, vesztére egyben korának legnagyobb mecénása is volt.
Raffaellót bízza meg személyes lakosztályának és a Stanza della Segnatura freskóinak megfestésével. A Stanza della Segnatura azt a termet jelöli, ahol a pápa az egyház rendeleteit írta alá, többek között az Európa szerte pénzért árult pápai bűnbocsánatokat. Miközben Itáliában tombol a reneszánsz, Európa többi részén nőttön-nő az elégedetlenség.
Nem csoda, hiszen az egyházfők őrült költekezését a „becsapott“ hívők finanszírozzák. Többek közt ez ellen emel szót Luther híres 95 tételében, melyek az akkori világban valóságos földindulást váltottak ki és a reneszánsz 130 éves tündöklésének véget vetettek. De egyenlőre még szó sincs erről, Itália városaiban a pazar jólét és élet habzsolása dekadens mértékeket ölt.
Közben létrejön mindaz, amiért ma turisták milliói utaznak évről-évre Olaszországba, hogy a reneszánsz kultúrkincseit megcsodálhassák. Raffaello a kor gyermeke. Rajta nem érezhetők a kínban szült alkotás fájdalmai, nem sejt titkot a szemlélő, mint Leonardónál, és nem ijed meg démonikus energiáktól, amik Michelangelóból áradnak. (Ezért egy tizenkilencedik századi angol akadémikus festő iskola Raffaellót túlságosan felületesnek tartotta és következetesen preraffaelistának nevezte magát.)
Valóban, Raffaello festészetében a reneszánsz felszabadultsága, vidámsága, életszeretete és szépségorientáltsága érhető csupán tetten. A Stanzák egy falát legjelentősebb alkotásainak egyike díszíti, ami akár a reneszánsz allegóriája is lehetne, az Athéni iskola. Azt, hogy reneszánsz a kereszténység előtti antikhoz való visszatérést jelenti, mi sem példázza hívebben, minthogy maga a pápa legszemélyesebb tereinek egyikébe befogadja a Krisztus előtti kor nagyjait.
A reneszánsz „újjászületés“ értelmezése is csak ilyen értelemben igaz, a nem keresztény ókor értékei születnek újjá, támadnak fel, s válnak a kor művészetének állandó kellékeivé. Raffaello az Athéni iskolával megfogalmazza a reneszánsz művészeti programját. Az egyház kibékül a filozófiával, a kereszténység az ókorral, a vallás az állammal. De Raffaello művészi sajátossága mutatja ezt a kibékülést legmarkánsabban, mikor festményein az antik bájt a keresztényi jámborsággal ötvözi.
Ennek szellemében készült Madonna képein Mária bája átsugárzik az azóta eltelt évszázadokon. Színeinek, színkombinációinak egyediségét is csak Raffaello nevével lehet jellemezni. Raffaellói színvilág. Madonna képei a keresztény világ kedvenceivé válnak, kultúránkban mindmáig az általa megálmodott Mária arculat irányadó.
Raffaello nagyon is evilági lény volt. Hétköznapjainak profán dolgait, jelenségeit emelte művészetének túlszárnyalhatatlan dimenziójába. A Sixtusi Madonna nőalakjához állítólag kétes erkölcsű szeretője ült modellt. Krisztus anyjának túlvilági vonásaiban tehát mindmáig a római örömlányt csodáljuk. Hiába, a hedonista Raffaellónál nem tátong szakadék sem a test és a szellem, sem pedig az érzelem és az értelem között.
Művészetében személyes imája fogalmazódik meg az élet szépsége és szeretete iránt. Ahogy Giorgio Vasari tudósít, Raffaello, korának sikerembere, aki tetemes vagyont halmozott fel, átengedte magát a mértéktelen gyönyörök és gyönyörűségek élvezetének, míg egy nap önpusztító életével átlépte a határt. Csupán harminchét évet élt. Nevét a reneszánsz legnagyobbjai, Leonardo és Michelangelo mellett emlegetik, de míg utóbbi 90 éves korában hunyt el, Raffaellónak csak harminchét éve volt arra, hogy a halhatatlanságba vésse nevét. 1520-ban halt meg. A Reneszánsz tíz évvel élte túl.
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.