A szünetnek vége, Zságer Balázs és bandája, a Zagar, amely 10 éve töretlenül a hazai elektronikus zenei színtér vezető zenekara új lemezzel tér vissza, ennek apropóján beszélgettünk Balázzsal az új single rendhagyó bevezetéséről. Az interjút Dobos Tamás fotói kísérik.
– Olvastam, hogy C64-en kezdtél zenével foglalkozni, pontosabban basicben zenét írni, emlékszel még, hogy mely játékok zenéi voltak rád hatással? Melyek voltak a kedvenceid?
– Rob Hubbard zenéi tetszettek a legjobban, aki olyan játékokhoz írt számokat, mint a One Man & His Droid vagy a Commando, de bírtam a Last Ninja zenéjét is. Én is ilyesmiket próbáltam annak idején programozni, aztán később a RockMonitor nevü programmal írtam zenéket 64Kbyte-on, ami ma elég hihetelennek tűnik, hiszen egy e-mail is nagyobb ennél. Manapság egyébként reneszánszát éli a C64-es 8bites chiptune hangzás. A jövő év elején megjelenő lemezünkön is lesz egy-két utalás erre a korszakra.
– Sokat hallani mostanában az új albumod első kislemezéről, melynek a Space Medusa címet adtad, kicsit úgy hangzik, mint ha ez is egy C64-es játék lenne, honnan ered a név?
– Nagyon régóta tetszenek a medúzák, ahogy a tengerben a szinte áttetsző, néha foszforeszkáló, képlékeny testtel pulzálnak. Valahogy mindig az űrben való lebegésre emlékeztetettek. Másrészt a szám egy különös, földöntúli lény és egy racionális ember párbeszédéről szól, amelyhez jól illett ez a szóösszetétel. Egyébkén a játékra ráhibáztál, mert valószínű készül egy mobil applikáció is a számhoz, de amikor a cím megszületett, még nem gondoltam, hogy a Space Medusa egyben egy játék is lesz majd.
– Ehhez készítettek egy Facebook applikációt, mely segítségül hívja a rajongóitokat, mindenkinek ki kell vennie a részét a szám összerakásából, körülbelül 3000 felhasználóra van szükség ahhoz, hogy meghallgathassuk a Space Medusát, honnan ered az ötlet? (Abban biztos vagyok, hogy Magyarországon még senki nem csinált hasonlót sem, de mi a helyzet külfölddel?)
– Az ötletgazdák Balázs Kornél és Tóth Károly – Carlos voltak. Ők segítettek abban is, hogy az elgondolás meg is születhessen. Mindenképp valami rendhagyó módon szerettünk volna előjönni egy új számmal. A zenebiznisz hagyományos megjelenési platformjait már nem találtuk túl izgalmasnak. Tudomásunk szerint külföldön sem volt még ilyen single debütre példa. Egyébként a német kiadónk és egy angol menedzsment támogatását is élvezi az alkalmazás, melynek a főszponzora a Bang & Olufsen BeoPlay brandje. A játékosok között egy BeoSound 8 iPhone dokkolót és BeoPlay fejhallgatókat is kisorsolunk és a résztvevők ingyen letölthetik majd a számot.
– Az új album már el is készült, túl vagytok a Light Leaks stúdiófelvételein, mégis csak jövőre fogjátok bemutatni a lemezt, kibírod, kibírjátok, hogy ne nyúljatok még hozzá? Nem telefonál Bootsie, hogy itt és itt még az jutott eszembe, hogy…
– Igen ez ismerős, amíg lehet az utolsó pillanatig is dolgozunk a számokon, de tartalmi változtatásokat már nem tervezünk. Az elkészült 14 számon jelenleg inkább hangzásbeli polírozás folyik.
– Milyen számokra, hangzásra, tempóra számíthatunk a Light Leaks kapcsán?
– A lemez talán fő jellemzője, hogy éteri hangzások jelennek meg különböző zenei köntösökben. A tempó, mint szempont nem volt jellemző. Ami fontos, hogy minden eddiginél nagyobb hangsúly került a tartalomra, az ihletettségre és a mondanivalóra. Úgy érzem, hogy a Light Leaks egy érzékeny lemez lesz, amelyhez engem különös személyes szálak is fűznek. Ennek a fajta attitűdnek és egyben a zenekartól eddig nem hallott hangzásvilágnak az első hírnöke a Space Medusa.
– Mennyiben közös munka egy album összerakása? A bandádból mindenki kiveszi a részét? Mennyiben liberális ez az alkotási folyamat? Arra vagyok kíváncsi, hogy ki mennyit tesz hozzá 1-1 számhoz és az egész albumhoz?
– Az alkotási folyamatra nincsen különösebb szabály, az albumon sok közösen kitalált dolog van, ami a zenei és a szerkezeti elemeket illeti. Sok időt töltöttünk a számok megszületésekor a próbahelyen, kisérleteztünk. Sokszor nem is játszottunk, inkább az elkészült variációkat, megoldásokat hallgattuk és fejlesztettük tovább, illetve vetettük el. A produceri munka, a koncepció, a vizuális megjelenés, a számok tartalommal való felruházása inkább az én ízlésemet tükrözi.
– Volt vagy van a kiadónak bármilyen megkötése, hogy az új album kövesse az öt éve megjelent Cannot Walk Fly Instead-et?
– Nem, sohasem volt ilyen, szerencsére. Szerintem ilyesmi a közönség vagy a kritikusok részéről van inkább, akik a már meglévő dolgaink alapján támasztanak elvárásokat. Sokan kérdezték már például, hogy lesz-e olyan szám a lemezen, mint a Wings of Love vagy a Prophet is a Fool. Nem lesz, hiszen azok már kész művek, amik abban a korszakunkban minket érintő dolgokból születtek. Azóta más dolgok, hatások, inspirációk értek minket, ezeknek a hatásoknak és egy másfajta gondolatiságnak a gyűjteménye lesz az új album.
– A Wings of Love videoklipjét egy kevesek által ismert, mégis kultikus helyszínen, a Magyar Rádió 6. stúdiójában forgattátok, lehet már tudni valamit az új klipetek helyszínéről?
– Sajnos nem, ezt még mi sem tudjuk. De nem hiszem, hogy az új videónál a helyszín lesz a fő jellemző…
– Milyen formátumokban jelenik meg az új lemez? Számíthatunk még bakelit verzióra?
– Mi szerettünk volna vinylt az albumból, de a zeneipar jelenlegi állása szerint annak is örülni fogunk, ha CD-n lesokszorosítják.
– Gyakorlatilag az összes albumotok, sőt még mixek is megtalálhatóak az iTunes store-ban, van információd arról, hogy milyen arányban jutottak hozzá így az zenédhez Magyarországról és külföldről?
– Sajnos erről nincs. Az elszámolásokban nem látszik, hogy melyik számot, albumot honnan, milyen országból vásároltak meg. Ez talán az aktuális ország kommentjeiből, visszajelzéseiből, illetve különböző social media statisztikákból látszik. 2009-ben szerződtünk le egy német kiadóhoz, azóta kb. 30 külföldi válogatás lemezen jelentek meg a számaink és azok remixei. A törzsközönségünk több mint 60% magyar, a maradék 40% főleg az európai országokból tevődik össze, de kaptunk már visszajelzéseket az USA-ból, Mexikóból és Indiából is.
– A 10 éve elindított lokális adásotok külföldön is fogható, rendszeresen léptek fel Moszkvában és Szentpéterváron, milyen ott a közönségetek? Hol léptek fel, szórakozóhelyen, koncerteremben? Milyen az orosz közönség? Egyáltalán honnan ismerik a Zagart?
– Nagyon lelkes az orosz közönség. A fiatalokban is van valami a híres orosz romantikából, talán ezért is szeretik az olyan dallamosabb számainkat, mint a Bossa Astoria, Bitter Jollity vagy a Never the Same. Moszkvában játszottunk már kisebb klubokban, a híres IKRA klubban, de az Afisha c. lifestyle magazin open air fesztiválján is, de jobban szeretjük Szentpétervárt. Nemrégiben a Stereoleto fesztiválon játszottunk, és az emberek énekelték velünk a Wings of Love-ot, nem volt elhanyagolható érzés. Jővő márciusra mindkét városba ismét meghívást kaptunk, reméljük az új lemez számait is jól fogadják majd.
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.