Member of Group ›
A celluloid száz éve
Péntekenként képekről értekezünk. Akár állnak, akár mozognak azok.
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.

A celluloid száz éve

A mozgófilm rögzítés diadala leginkább a repülés karrierjével hasonlítható össze.

Nagyjából egy idősek, keletkezésük egy időszakra datálható. A repülés pionírjai akkortájt emelkedtek a levegőbe először, amikor az első filmek forgatásával próbálkoztak. A forgatást pedig szó szerint kell érteni, mert a filmfelvevő mechanikáját mozgásba hozó kurblit kézzel tekerték. A lassított és gyorsított felvételek készítése tehát a filmkészítés hajnalán nem jelentett különösebb gondot.

A képrögzítés technikai feltételét nem a kor mechanikai és optikai lehetőségei teremtették meg, hanem a celluloid, az első műanyag feltalálása biztosította. A filmfelvevő sem mechanikai, sem optikai értelemben nem jelentett különös kihívást és a statikus képrögzítés kémiai technológiáját is évtizedek óta ismerték és persze folyamatosan tökéletesítették.

Dagerrotípiákat már ötven évvel korábban készítettek – a mi Petőfinkről fennmaradt egyetlen hiteles portré úgyszintén ezzel az eljárással készült. Tehát volt fényérzékeny ezüst-bromid, volt finommechanika, optika és már fény is volt, talán a kezdetekben még csak ívfény, de az már volt. Csupán egy rugalmas, transzparens anyag hiányzott, amire a fényérzékeny réteget fel lehetett vinni. Végül a cellulóz-nitrát egyik származékából sikerült ilyen anyagot előállítani.

A cellulóz-nitrát, más néven lőgyapot, igen csak gyúlékony anyagnak számított és az első celluloid tekercsekkel is ez volt a fő gond – a gyúlékonyság. Nem egy mozikatasztrófa a vetítőteremben vette kezdetét, azáltal, hogy lángra kapott a filmszalag. A negyvenes években ezért a hagyományos celluloidot a kevésbé gyúlékony cellulóz-acetát váltotta fel, de az elnevezés megmaradt. A cinematográfia alapjait Edison fekteti le az általa konstruált kinetoszkóppal, de a Lumiére fivérek érdeme egy olyan vetítő konstruálása, mely a mozgófilmet sok ember számára teszi egyidejűleg láthatóvá, így a „mozi“ rövid idő alatt a párizsi társaságok kedvenc szórakozásává válik.

A celluloidos álmodozás szélsebesen hódítja meg a világot és a filmkészítés az évszázad meghatározó művészetévé válik. Később a film hangokkal és színekkel gazdagodik, de a celluloid változatlan marad és nagyjából száz évig számít a filmipar legfőbb kellékének. A huszadik század végén elterjedő digitális képrögzítési technikák azonban lassan kiszorítják. Lázas iramban digitalizálják az elmúlt évszázad remek és kevésbé remek műveit, hogy a gyorsan öregedő celluloid helyett ezek az alkotások és kortörténeti dokumentumok, az emberiség közös kincsévé válhassanak és változatlan minőségben vészeljék át az elkövetkező évszázadokat.

Ha a kezdetekre visszagondolunk, vagy a hőskor burleszkjeit nézzük, éppúgy mosolygunk, mint Lilienthal siklórepülős próbálkozásain a mai superjetek korában. Elképesztő milyen fejlődést produkált a technika száz év alatt mindkét témakörben. Ilyen megközelítésbe helyezve meghökkentő, hogy a celluloid mennyi ideig volt képes tartani magát. Ma már végleg eljárt felette az idő, de emlékét a film nevében örökkön őrzi. Mert neki köszönhető az az újszerű és sajátos művészeti ág, mely korunkban oly meghatározó jelentőséggel bír.

Csapat

 Marvin
Marvin Says
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
Regős Dániel
The Dealer
A zene az se rossz, a zene az nagyon jó! Ezért csináljuk!
Schiffer Miklós
Schiffer Style
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
Trunkó Bence
Shadowriter
Az vagy, amit nézel.
Török András
Simplicissimus
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
Korábbi vendégíróink
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
Hoffmann Petra
Petra
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
 Ernyey Béla
Ernyey Béla
Színész
 Erőss Zsolt
Eross Zsolt
Hegymászó
Kertész Bálint
Videographer @ 42BIT
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
 Fabricius Gábor
Fabricius Gabor
Head of Innovation
Guld Péter
GuldPeter
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
Gecser Ottó
gecserotto
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
Balázsi Dia & Peti 
My Little Melbourne Family
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
 Dr. Farkas András
Farkas András
biztosítóalapító
 Lakatos Márk
Lakatos Mark
Stylist
 Lang Viktória
Lang Viktoria
Lakberendező
 Litkey Farkas
Litkey Farkas
Vitorlázó
Mei Mei
Mei Mei
Stylist
Pályázott vendégíróink
Hegedűs Ágota
hegedusagota
Hegedűs Ágota
Somogyi Richard
somogyirichard
Grafikus, belsőépítész.
Tóth Olivér
totholiver
Creative Image Artist
Vécsei Rita Andrea
vecseiritaandrea
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.

Kapcsolat

Elérhetőség
Blogger 42
Bálna Budapest / Hygge,
1093 Budapest, Fővám tér 11-12.
+36 30 920 920 1
info@group42.hu
 
Smile
Culture
Shop
Photo
Video
Music
Ride
Home
Cloud
Art