Member of Group ›
MOME Fashion Show 2022
Vasárnap a stílusról és az életről esik szó. Life/Style.
 ArtHungry
arthungry.com
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.

MOME Fashion Show 2022

Három év után ismét megrendezték a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatóinak kollekcióit felvonultató MOME Fashion Show-t.

A nagyszabású esemény az elmúlt évek (Covid-19 miatt) elmaradt bemutatóit pótlólag nemcsak a 2022-es diplomamunkákból válogatott; az előző két végzős évfolyam BA Textiltervezés, valamint MA Divat- és textiltervezés szakos diplomamunkáinak szelekcióját is kifutóra vitte. Így összesen közel száz szettet lehetett megtekinteni a Zugligeti Campuson. Egyéni reflexióink mellett három tervezővel beszélgettünk róla, számukra milyen élmény volt a bemutató. Egy ilyen esemény egyaránt izgalmas lehetőség a (volt) hallgatók, valamint a divatvilág iránt érdeklődők és abban tevékenykedők számára, hiszen ez lehet az első megismerkedés terepe, a jövő tervezőinek bemutatkozása.

„A mi generációnk számára a legnagyobb problémát  az egyéni stílus megtalálása jelentheti, hiszen a szakma rendkívül túlszaturált. Vadabbnál vadabb kreációkat látunk nap mint nap. Szinte nem létezik olyan, hogy eredeti ötlet, mert a social media által rengeteg újdonságot láthatunk minden percben. Ahhoz, hogy kitűnjünk, nem elég tehetségesnek lenni.” 

– osztotta meg Nguyen Lujzi, tervező. Ilyen és hasonló érzésekkel vágtak tehát neki a volt hallgatók a bemutatónak. Az egyetemi kiállításoknak és bemutatóknak – ha nagy is a tét – mindig van egy sajátos bája és izgalma. Az ilyen események szépsége, hogy sosem tudhatjuk, mire számíthatunk és nem lehet előre megjósolni, milyen munkát látunk a soron következő tervezőtől, hiszen az egyetemi közegben egészen más megkötések, lehetőségek és keretrendszerek adottak, mint a későbbi szakmai út során. 

Fotó: Lakos Máté

Ha a népszerű anyag és téma választásokat szeretnénk kiemelni, fontos figyelembe venni, hogy egy alkotó életében egy-két év is kulcsfontosságú ráébredéseket, új irányokat hozhat magával. Éppen ezért a közel száz look annyiban kihívást okozhatott a nézőknek, hogy szinte lehetetlen volt differenciálni a korábbi és idei kollekciókat, valamint  saját jelenükben értelmezni az egyes szetteket.

„A korábban végzett tervezők közül sokan ma már máshogy állnának hozzá a diplomamunkájukhoz, mást közölnének, képviselnének. Kihívás volt aktualizálni, egy teljesen más helyzetből a mába hozni a munkákat.” 

– emlékezett a rendhagyó helyzetre Janurik Flóra, a résztvevő tervezők egyike. Mindazonáltal a divatbemutatóknak a dinamikájukból adódóan mindig van egyfajta misztériuma.

Fotó: Lakos Máté

Bár egyetemi eseményről van szó, a hallgatói léttel gyakran asszociált szétszórtság és az esetlegesség egy ilyen másodpercre pontosan megkomponált bemutató esetében nehezen érhető tetten.

„Egy ekkora esemény lebonyolítása rengeteg szervezést igényel és hetek tervezési munkáját (fodrászok, sminkesek, fotósok bevonása, a helyszín kialakítása és még sorolhatnám). Ennyi embert koordinálni és mozgatni hatalmas energiát igényel. (…) Nagy-nagy köszönet a szervezőknek és a segítőknek is, nélkülük jó nagy káosz alakulhatott volna ki.” 

– méltatta a közreműködők munkáját Szászvárosi Noémi, aki 2020-ban végezte el a mesterszakot. 

 
 

A konferálásból kiderült, hogy a tervezők az újragondolt tradíciók mellett olyan hívószavak mentén dolgoztak, mint a transzgenerációs örökség, az alternatív nemi szerepek, a traumafeldolgozás, vagy éppen az emlékezet. A nagy spektrumot lefedő inspirációs források ellenére a tervezők többsége a hordható divatot célozta meg, de láthattunk néhány kísérletibb jellegű, objektekből építkező kollekciót is. Nguyen Lujzi az esemény egyik legkiemelkedőbb trendjét a kötést választotta elsődleges médiumának, azonban üdítően friss, kontextuális megközelítéssel viszonyult a technikához.

„Herskó Judit munkássága alapján az emlékek torzulásának módjait vizsgáltam. Az emberi psziché és érzékelésmód megbízhatatlanságát akartam bemutatni különféle rétegzések és roncsolások segítségével. Az esztétika és az »uncanny« kapcsolata mindig is foglalkoztatott” 

– osztotta meg Lujzi.

NGUYEN LUJZI DIPLOMAKOLLEKCIÓJA

 
 
 
 
 
 
A korábban említett misztérium összetevője, hogy a kollekcióknak egy ilyen helyzetben gyorsan kell hatni, hiszen nincs idő őket megmagyarázni. Egy divatbemutató a gyors, ösztönös reakciókról és érzetekről szól, a konceptualitás és a mögöttes kutatómunka aligha ültethető át egy fizikai divatbemutató miliőjébe, főként, ha ennyire sok tervező ruhái követik egymást. A bemutató technikai kihívásaiból Lujzi is többet megtapasztalt:

„Az én terveim elég konceptuálisak, nem feltétlenül arra lettek kitalálva, hogy szépen lehessen menni bennük, ezért jó pár módosítás történt a próba után. Olyan problémák is voltak, hogy menet közben lecsúszott a ruha és valahogyan rögzíteni kellett, anélkül, hogy ez látszódna. Emellett az is fontos, hogy ha valakinek több darabos a kollekciója, hogyan tudja olyan sorrendbe tenni a lookokat, hogy átadja a tervezési folyamatot és a sztorit”

Fotó: Lakos Máté

Flóra olyan témát választott, melynek vizuális interpretációja egyértelműen visszautal az azt inspiráló érzetekre. A vulnerabilitást tematizáló kollekció pasztelles, változatos színvilága és puha, kényelmes szabásmintákhoz igazodó formái igazi komfortérzetet kelthetnek mind a viselőben, mint a divatbemutató szemlélőjében.

„Olyan tereket szerettem volna létrehozni ruhák által, ahol a viselő biztonságban lehet, majd képes megnyílni. Megmutatni a folyamatot, ahogy a bensőséges érzések szép lassan átitatják a védelmező burkot, láttatva az egyén belső érzelmi tájképeit”

– osztotta meg Flóra.

 
 
 
Összességében, ha a bemutató vezető trendjeit tekintjük, elmondható, hogy a manapság egyébként is rendkívül népszerű kötés a tervezőket is behatóan foglalkoztatja. Ugyanakkor a kivitelezési megoldások spektruma jóval szűkebb volt, mint az inspirációs forrásoké, ezért, bár a témák rendkívül változatosak voltak, a végső forma- és anyaghasználatban a legtöbb kollekció inkább visszafogott, hordható irányt célzott meg. A többségnél bátrabb megközelítés ellenére Lujzi is megfogalmazta, hogy az itthoni divatvilágnak – köztük neki is – merészebbnek kéne lenni:

„Több kísérletezésre lenne szükség, főként az egyetemi évek alatt. A férfi/androgün divat, illetve a kulturális sokszínűség is kiaknázatlan az itthoni oktatásban, pedig az biztosan hozna némi változatosságot.”

A show-t egyébként a wearable-art irányában készült kollekció zárta, melynek tervezőjével, Jiang Erzsébettel korábban interjút is készítettünk. Az esemény Kele Ildikó és Tomcsányi Dóri szakmai vezetésével Dóra Krisztina koordinálásával valósult meg. A bemutató visszanézhető az egyetem Facebook oldalán.

Csapat

 ArtHungry
arthungry.com
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
 Marvin
Marvin Says
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
 PHENOM
phenom.hu
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
Schiffer Miklós
Schiffer Style
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
Korábbi vendégíróink
Balázsi Dia & Peti 
My Little Melbourne Family
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
 Ernyey Béla
Ernyey Béla
Színész
 Erőss Zsolt
Eross Zsolt
Hegymászó
 Fabricius Gábor
Fabricius Gabor
Head of Innovation
 Dr. Farkas András
Farkas András
biztosítóalapító
Gecser Ottó
gecserotto
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
Guld Péter
GuldPeter
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
Hoffmann Petra
Petra
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
Kertész Bálint
Videographer @ 42BIT
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
 Lakatos Márk
Lakatos Mark
Stylist
 Lang Viktória
Lang Viktoria
Lakberendező
 Litkey Farkas
Litkey Farkas
Vitorlázó
Mei Mei
Mei Mei
Stylist
Trunkó Bence
Shadowriter
Az vagy, amit nézel.
Török András
Simplicissimus
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
Pályázott vendégíróink
Hegedűs Ágota
hegedusagota
Hegedűs Ágota
Somogyi Richard
somogyirichard
Grafikus, belsőépítész.
Tóth Olivér
totholiver
Creative Image Artist
Vécsei Rita Andrea
vecseiritaandrea
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.

Kapcsolat

Elérhetőség
Blogger 42
Bálna Budapest / Hygge,
1093 Budapest, Fővám tér 11-12.
info@group42.hu
 
Smile
Culture
Shop
Photo
Video
Ride
Art

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyod, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás