Member of Group ›
A zongoráról és a megváltásról
Péntekenként képekről értekezünk. Akár állnak, akár mozognak azok.
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.

A zongoráról és a megváltásról

 
The Pianist - A zongorista

The Pianist - A zongorista

Olybá tűnik végleg leragadtam a zongorás témáknál. Utolsó bejegyzésem is arról szólt, a következőt is e témában írom és a mait is a zongorának szentelem. Hát igen, az egyik gondolat kergeti a másikat, ha az ember egy ösvényre téved, nehezen tud letérni róla.

Wladislaw Szpilman kitűnő életrajzi regényéből, a Zongoristából Roman Polanski készített filmet. A zsidó származású lengyel zongorista, Szpilman, egyike azoknak, akik túlélik a Holokausztot. Szpilmant családjával együtt gettóba zárják, s legtöbbjük odavész, de neki sikerül nem kevés szerencsével és örökös bújkálással a porig rombolt Varsóban a háború végéig életben maradnia.

A város lassan teljesen kiürül, nincs senki, aki segíthetne, élelmiszerhez hozzájutni szinte lehetetlen. Szpilman éhezik, fázik, örökös rettegésben él és roppant magányos, mert mindvégig teljesen egyedül van. A háború végnapjaiban már csak vonszolja magát, az éhségtől és betegségtől elcsigázva portyázik éjszakánként elhagyott házakban, valami ehető után kutatva. Egy ház spájzában, aminek történetesen éppen a padlásán rejtőzködik, meglepően nagy depóra talál. Kiderül, hogy a lakásban egy wehrmachtos tiszt van elszállásolva. Azonban az éhség nagy úr, Szpilman a veszély tudatában is visszatér a spájzba spájzolni, de ezennel nem ússza meg a portyát. Váratlanul szembetalálja magát az ELLENSÉGGEL, aki elől annyi hónapon át eredményesen bujkált, s most minden hiába. Rezignáltan veszi tudomásul, hogy itt a vég, meg fog halni, de már szinte nem is érdekli, mert belefáradt a folytonos bújkálásba, nélkülözésbe és szenvedésbe.

A német tiszt nem kevésbé lepődik meg. A lengyel-zsidó téma számára idejétmúlt – a várost már hónapokkal korábban megtisztították a zsidóktól – s most, egy ilyen különös élőlény láttán valahogy nem a szokásos forgatókönyv alapján reagál. Talán érzi, hogy a vesztésre álló háború minden „nemes“ nemzetszocialista ideált relativizál, talán csak az egy konkrét sors látványa lágyítja el a szívét szemben a tömegek sorsával, vagy ő maga is magányos és egy másik magányos ember felkelti érdeklődését.

Mindenesetre nem úgy tesz, ahogy arra Szpilman számít. A tiszt megszólítja és kérdéseket tesz fel. Fogalma sincs róla, ki ez a felismerhetetlenségig mocskos, büdös, rongyos csontváz, de azt sejti, hogy bújkáló zsidó. Aztán a tiszt tudni akarja Szpilman foglalkozását. A zongorista válaszon meglepődik, mert ez az, amit a rongyos koldusból legkevésbé nézne ki. Méregeti Szpilmant, vajon igazat mond-e, szeme agyongyötört kezeire téved, majd meglepő fordulat következik. – Akkor hát játsszon valamit, ha zongorista – mondja és a másik szobában álló zongorához kíséri.

Szpilman igencsak meglepődik ezen a fordulaton, mert erre számít legkevésbé. Félénken méregeti a zongorát és teljesen elbizonytalanodik. Talán már maga sem hiszi el, hogy ő valóban zongorista, az a világ, melynek a háború kitörésével vége szakadt, számára olyan távolinak és valószerűtlennek tűnik. Félénken ül hát le a zongorához, elcsigázott, merev ujjait szuggerálja. És játszani kezdi Chopin G-moll balladáját. A tér és az idő a szobában lassan új értelmet kap, most a háború van távol és béke költözik a jelenlévő két ember szívébe. Szpilman nem tudja, játszhat-e még valaha, játékában benne minden keserve, reménye, a múlt szerelmek emléke, az élet himnusza és a búcsú.

A jelenetet nézve a néző sejtheti, hogy a művelt németre Szpilman zenéje katartikus élményként hat. Tisztítótűz, melyben lelke helyrebillen, „hallása“ megjavul. Elbizonytalanodik önmagában, hogy homályos ideológiák mentén szabad-e minden emberi értéket tűzre dobni. Pálfordulatában a nemzetszocializmus szent ügyének oldaláról átáll a pogány emberiesség oldalára.

Nem lesznek barátok, nem ölelgetik egymást. De a tiszt – önmagát is veszélybe sodorva – megmenti Szpilman életét. Megengedi, hogy házának padlásán maradjon – sehol nagyobb biztonságban nem lehet – és élelmiszerrel is ellátja. A front már közel, Szpilmannak nem kell soká várakoznia a végső megmenekülésre. A tiszt utolsó nagy gesztusa – télikabátját átengedi Szpilmannak, mielőtt a visszavonuló németekkel végleg elhagyja a házat – majdhogynem végzetesnek bizonyul, mert a menekülő németek nyomában járó lengyel partizánok kis híján lelövik a wehrmachtos kabátban mutatkozó Szpilmant.

Nem a filmet kívánom ismertetni, bár kétségtelenül kitünő film, Polanski egyik legjobb alkotásának tekintik, ha jól emlékszem, három Oscar díjat is besöpört. A jelenet katarzisára szeretném felhívni a figyelmet, s mindarra, amit szuggerál. Arra, hogy a legnagyobb reménytelenségben is van remény és a gonosz emberben is ott pislákol valahol a jó, s ha hagyja azt érvényesülni, nem a világot, önmagát váltja meg vele.

A tartalom nem elérhető.
A sütik használatát az "Elfogadás" gombra kattintva lehet jóváhagyni, vagy ide kattintva.

Blommers & Schumm

2020. szeptember. 18.

Jó étvágyat!

2020. szeptember. 11.

Csapat

 ArtHungry
arthungry.com
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
 Marvin
Marvin Says
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
Phenom' enon
Phenom'enon
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
Schiffer Miklós
Schiffer Style
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
Korábbi vendégíróink
Balázsi Dia & Peti 
My Little Melbourne Family
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
 Ernyey Béla
Ernyey Béla
Színész
 Erőss Zsolt
Eross Zsolt
Hegymászó
 Fabricius Gábor
Fabricius Gabor
Head of Innovation
 Dr. Farkas András
Farkas András
biztosítóalapító
Gecser Ottó
gecserotto
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
Guld Péter
GuldPeter
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
Hoffmann Petra
Petra
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
Kertész Bálint
Videographer @ 42BIT
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
 Lakatos Márk
Lakatos Mark
Stylist
 Lang Viktória
Lang Viktoria
Lakberendező
 Litkey Farkas
Litkey Farkas
Vitorlázó
Mei Mei
Mei Mei
Stylist
Trunkó Bence
Shadowriter
Az vagy, amit nézel.
Török András
Simplicissimus
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
Pályázott vendégíróink
Hegedűs Ágota
hegedusagota
Hegedűs Ágota
Somogyi Richard
somogyirichard
Grafikus, belsőépítész.
Tóth Olivér
totholiver
Creative Image Artist
Vécsei Rita Andrea
vecseiritaandrea
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.

Kapcsolat

Elérhetőség
Blogger 42
Bálna Budapest / Hygge,
1093 Budapest, Fővám tér 11-12.
info@group42.hu
 
Smile
Culture
Shop
Photo
Video
Music
Ride
Home
Cloud
Art

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyod, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás