Hét éve, az akkor 85 esztendős Zsigmond Vilmos (kábé) 150 fotója között sétálgattam a Lumúban, miközben Rév Marcell, (többek között) a Malcolm és Marie, a Jupiter holdja, a Fehér Isten és a Balaton Method című filmek, illetve az Eufória sorozat operatőre mondta mikrofonba gondolatait a képekről. Akkor még nem tud(6)tam, hogy nyolc hónapra rá már csak az Örök Vadászmezőkön forgathat majd a FényMester…
A mozgó- és állókép rögzítés két különböző sport. Ahogy Vili bá’ is felhívta már a figyelmet rá, a fotósnak nincsen stábja és rendezője, a fotográfia nem csapatmunka, hanem „one-man-show”. (Mondjuk láttam már kézilabda csapatnyi embert Annie Leibovitz körül pörögni, de értem mire gondolt a Mester.) Érdekes összefüggés, hogy a neves operatőrt tulajdonképpen egy fotós könyv, Dulovits Jenő Művészi fényképezés című műve „indította el” hosszú pályáján. Tizenhét éves volt akkor.
„Beleszerettem a fényképezésbe, és akkor vettem magamnak egy jobb fényképezőgépet, mint ami az apámnak volt. Ketten vettük egy barátommal, egy osztálytársammal, és elkezdtünk fényképezgetni jobban, mint azelőtt. Előhívó berendezést is vettünk, és előhívtuk a képeket.”
Zsigmond Vilmos mindig is hobbinak tekintette a fényképezést a fotózás értelemben. (Szép magyar szó: fény-képezés.) Filmjeiben híresen jól világított, ezért különösen kifejező lehet számára ez a szóösszetétel. Ahogy „ikertestvérének” (Vágvölgyi Bé nevezi így a kiállítás könyvében), Kovács Lászlónak is (Szelíd motorosok!), akivel az együtt forgatott ’56-os anyagot kimenekítették Ámerikába. (A veszélyes utazás utolsó szakaszán, a hajóúton készült fotók is megtekinthetők a kiállításon.) A két ifjú operatőr (tudtukon kívül) egyébként remek időzítéssel érkezett meg az új hazába, Hollywood pont abban az évtizedben kezdett új irányba fordulni (New Hollywood), amihez remekül passzolt a két magyar másfajta, még a pesti főiskolán szerzett klasszikus fény-tudása.
Annak idején Spielberg mozija, a Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind) sci-fi fogékony korban talált meg. (Bár fiúgyermekként ez az időszak általában holtig tart. Vagy tovább…) Ráadásul ebben a tudományos-fantasztikus filmben nem a Predator esik neki sokadszor Aliennek sok vörös és/vagy zöld és/vagy savas vérrel, hanem valódi misztikum épül fel/ki lassacskán, ahogy Roy (Richard Dreyfuss) megszállottan építi fel „szeméttornyát”, Spielberg pedig a cselekményt. Ne felejtsük el megemlíteni még François Truffaut nevét sem, aki a kamera másik oldalán állt ebben a filmben.
Az alkotás három nagy díjat is elnyert. BAFTÁT a látványtervezésért, Grammyt a filmzenéért és bár hét kategóriában is jelölték Oscarra, végül „csak” egyet hozott el.
Azt a bizonyos marcona, 34 centis kopasz alakot viszont egy ’56-ban „kitántorgott” magyar kezébe nyomták a fényszobrászatért. Jelesül Mr. Vilmos Zsigmond kezébe. (Aki nem a Spielberg Műveknek mondott köszönetet, hanem a pesti tanárainak. Volt is durci persze emiatt. A kiállításon a szobor egyébként „élőben” megtekinthető volt.)
A filmes alkotó „saját” BAFTÁT ’80-ban kapott a Szarvasvadász operatőreként, 1993-ban pedig Emmy-t a Sztálinért. 1999-ben megkapta az Amerikai Filmoperatőrök Társasága (ASC) életmű-kitüntetését, 2003-ban pedig beválasztották a filmtörténelem tíz legnagyobb hatású operatőre közé. Woody Allen mellett, akinek három filmjét is fényképezte, dolgozott Scorsesének, Altmannak, Fondának, Boormannak, Ciminónak és Brian de Palmának is. Boldog születésnapot (június 16.) Mester és jó fényeket!
(A következő fotók közül az első hármat én lőttem iPhone-nal a kiállítás helyszínén.)
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.