A huszadik századi zeneszerzők nem állnak előkelő helyen a népszerűségi listákon. Olybá tűnik, hogy a klasszikus zene megújulási kísérletei ebben a században egy a komolyzene iránt elkötelezett egyre fogyatkozó közönség magánügyévé vált. Pedig e korban is keletkeznek csodálatos dallamok, de a legtöbb kortársi alkotás a mezei hallgatót egyszerűen elriasztja. Szemben a tizenkilencedik századdal a huszadik század modern polgárának már megvan a maga testre szabott, polgári ízlést követő zenéje, s a formabontó komolyzenei koncerteket csak a vájt fülűek és a speciális felkészültséggel rendelkező zenerajongók látogatják.
Ennek ellenére rengeteg ellenpéldával lehetne illusztrálni, karrierje során furcsa viszonyban áll. Egyfelől elkötelezi magát a kommunizmus ügye mellett – hiszen a török genocídiumtól szenvedő hazájának a szovjetunióhoz tartozás jelentheti a felemelkedést – másrészt szenved a diktatúra önkényétől.
Mert bár rangját, méltóságát, zeneszerzői sikereit annak köszönheti, a hatalom nem csak támogatja, mindvégig útjában is áll. Hacsaturján nagy árat fizet azért, hogy lepaktál az „ördöggel“, de az is igaz, hogy e „deal“ nélkül feltehetőleg szegény örményként hal meg és nem viszi semmire. Bár sok megaláztatásban van része, 1976-ban bekövetkező haláláig a Szovjetunió minden lehetséges elismerése, kitüntetése megadatik neki. Ma Örményország büszkesége, s azon kevés művészek egyike, akik az alkotó lelket leginkább gúzsba kötő sztálinista diktatúra idején is képesek a szovjet művészek világméretű elismerését kivívni.
Az ötvenes években íródott balett Spartacus, Hacsaturján egyik legnépszerűbb szerzeménye. A három felvonásos táncjáték adagio részlete fényes bizonyítéka annak, hogy a komolyzene modern értelmezése és a varázslatos dallam nem feltétlen zárják ki egymást. A darab megírásánál nem bábáskodtam és megfelelő információkkal sem rendelkezem, csupán feltételezni tudom, hogy a szovjetbirodalom önkényének kiszolgáltatott örmény Hacsaturján a Spartacus történetben lélekmelegítő párhuzamot látott. Miként Spartacus a Római Birodalommal, kis, mindenki által nyomorgatott népe hasonló eséllyel – legfeljebb az erkölcsi diadal szintjén – vehette fel a harcot a Szovjetunióval.
A különleges hangszerelésű és hangzásvilágú zenemű a diszharmóniákba oldott fájdalmas melódiáival és hatalmas kifejező erejével a balettnek megújult arcot kölcsönöz, ahol a táncosok ösztönössége a koreográfia új lehetőségeivel párosul. A világ nagy operáiban töretlen népszerűségnek örvendő zenemű adagio részletét most a „nagy” Balsoj Balett előadásából láthatjátok. A részlet dallama önálló életre kelt, filmzeneként több film is népszerűsítette, például az Onedin család, vagy a Caligula. Számomra e túlvilági hangzású melódia az élet himnusza is lehetne, s ha majd egykor mennem kell, talán ezt dúdolják nekem az angyalok, hogy megkönnyítsék a búcsúzást.
http://www.youtube.com/watch?v=j9oRyzsJqD0
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.