A popopera pápája, Andrea Bocelli nemsokára Magyarországra érkezik. November 9-én lép fel a Papp László sportcsarnokban. A crossover művész – ő maga kifejezetten utálja ezt a jelzőt – zsebeit komoly mértékben megterheli a siker, még messze nem volt karrierje csúcsán, amikor 2000-ben az adócsalásért kiszabott 5,7 millió Eurós büntetését mellényzsebéből kifizette. Nem tudom, hogy ő a legjobb tenor-e, de a nyolcvan millió példányban eladott lemezeivel mindenesetre a legsikeresebb.
Bocelli örökletes zöld-hályoggal született és tizenkét éves kora óta teljesen vak. Ennek ellenére jet-set életet él és sportol. Nehéz elképzelni, mi öröme van a biciklizésben, lovaglásban, könnyű búvárkodásban, vagy a szörfözésben, ha csak nem az, hogy testi fogyatékosságát próbálja minden áron kompenzálni. A népszerűség hajszolása is feltehetően erre vezethető vissza. Mint ahogy arról A komolyzene meszalianszában már írtam, egy Bocelli léptékű siker csupán úgy képzelhető el, ha a tenor alászáll az operák olimpiai magasságából és azonosul a populáris zenével.
Bocellinek ez már csak azért sem esett nehezére, hiszen nem is operaénekesként kezdte pályáját. Tehát az ő esetében egy valódi crossover énekesről van szó. De Bocelli ezt a kifejezést nem szereti, mert ő valóban hisz a zene mindenhatóságában, ami a zenei kategóriák merev elkülönülését felülírja. Persze, ha nem hinne benne, akkor is ezt mondaná, mert elemi érdeke fűződik hozzá.
Az 1958-ban, egy toscanai parasztcsaládban született Bocceli – eredetileg jogot tanul – zenei karrierje csak lassan épül. Órákat vesz, bárokban énekel, kiadóknál kopogtat. Érdekes megjegyezni, hogy hangjának jellegzetességét hiányolják a kiadók. Aztán valamikor a kilencvenes évek elején kezdődik az áttörés. Az olasz popsztár, Zucchero saját szerzeményét a Miserere-t Pavarottival szeretné duettben énekelni, de ezt megelőzően a számot Bocellivel veszi fel. Az elküldött anyag nagy hatással van Pavarottira, aki csodálkozik rajta, hogy Bocelli ismeretlen, s azt javasolja, hogy Zucchero a dalt Bocellivel énekelje. Így, ha Pavarotti nem is mentora Bocellinek, de azért kulcsszerepe van karrierjében.
A bombasiker után együtt turnézik Zuccheroval és szóló lehetőségeket is kap. A fellépések és sikerek sokasodnak, s a Sanremo-ban előadott Con te Partiro (Time to Say Gootbye) meghozza neki a világsikert. A dal rekordokat dönt és vezeti a toplistákat. Bocelli népszerűsége azóta is töretlen. Bár tenorként megjárja a világ számos operaházát, nem operaénekesként híresül el. És hogy hangjából operára is bőven futja, az ő esetében inkább kuriózumnak számít.
Pedig lágy, simogatóan melankolikus, különlegesen egyéni hangja úgy szárnyal, mintha mindig operát énekelne. Bár hívei megvannak győződve arról, hogy Bocelli hangja a komolyzene világában is minden dimenziót túlszárnyal, a legtöbb kritikát pont az opera műfajban kapja. Bocelli legnagyobb fájdalmára, mert számára az opera az igazi megmérettetés, még ha tekintélyes vagyonát nem is nagy szenvedélyével kereste meg.
Legújabb albuma, a Passione egy kirándulás az elmúlt évtizedek szép dallamai közt. Bár most is varázslatosan szárnyal Andrea mester érzékien remegő hangja, az ilyen válogatások nagy hátránya, hogy egybemossa az eredeti előadók különböző hangzásvilágát. Egyszerűen unalmassá válik, hogy minden dal ugyanúgy szól, függetlenül attól, hogy Elvis Presley-től, vagy Edith Piaf-tól énekel. Bár rajongó tábora minden kritika ellenére is hatalmas, Bocelli igazán akkor felelne meg leginkább hírnevének, ha testre szabott, saját számokat adna elő. Kíváncsi vagyok, mi lesz a tarsolyában, ha majd a sokak által várt koncerten, Budapesten lép fel. Már most megkezdhetünk a jegyekre spórolni.
Isten, ha énekelne, Bocelli hangján szólalna meg – vélekedik Celine Dion és még sokan mások beszélnek Andrea Bocelliről a legnagyobb elismerés hangján. Pavarotti örököseként emlegetik, Hollywoodban megörökítették a lábnyomát, zenei hatását Caruso-val hozzák összefüggésbe. De a legmerészebb kijelentésnek mégis azt tartom, hogy a Bocelli legendát nem egy jól kidolgozott marketing hozta létre, hanem az ellenállhatatlan siker.
http://www.youtube.com/watch?v=tcrfvP11Hbo
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.