Member of Group ›
Rómának szeretettel
Péntekenként képekről értekezünk. Akár állnak, akár mozognak azok.
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.

Rómának szeretettel

 
Rómának szeretettel

Rómának szeretettel

Pál barátommal vitatkoztam minap, hogy vajon jó film e, Woody Allen európai „nyaralgatásainak“ legújabb helyszínén forgatott alkotása, és a vitából csak azt a következtetést tudtam levonni, hogy a tetszik és a jó nem szükségszerűen egyező kategória.

Woody Allen Rómában készült, vagy éppen Rómát bemutató filmje valóban egy kicsit felszínes városimázs reklámbrossurára emlékeztet, de túl azon, hogy light-ossága ellenére   rám frissítően és roppant szórakoztatóan hatott, az Amerikában európainak, Európában pedig amerikainak ható rendező alkotása számos értékkel is rendelkezik.

Rómát bemutató filmje valóban egy kicsit felszínes városimázs reklámbrossurára emlékeztet

Rómát bemutató filmje valóban egy kicsit felszínes városimázs reklámbrossurára emlékeztet

Én úgy vagyok vele – és azt hiszem ezt már nem egyszer ezen a fórumon is hangoztattam –  hogy számomra egy műalkotás hitelét az alkotó hitelessége adja. S mert Woody Allen rendezői értékei nekem vitán felül állnak, az én személyes kritikám már csak arra terjed ki, hogy az általam ismert WA filmek hogyan rangsorolhatok. Ami persze egy szubjektív rangsorolás, ahogy azt a nem csak filmalkotásairól elhíresült WA maga is említi egy interjú során – kinek áll jogában eldönteni, hogy Picasso jobb volt Matisse-nál, vagy éppen mi volt Picasso legjobb alkotása.

Woody Allen, ha nem is egy európai „örök“ város, Róma, de a legeurópaibb amerikai város, New York polgára, s mindez habitusán is megmutatkozik. Vállaltan amerikai ugyan, de az átlag amerikainál jóval nagyobb önkritikával, öniróniával. (Gyilkos humorú öniróniája a Woody aforizmákkal már önálló életre kelt) Ilyetén WA, a vállaltan amerikai rendező, a külföldön forgatott filmjét Amerikába viszi haza, hogy ott tartson görbe tükröt honfitársai elé.

A film felszínessége, közhelyessége így is értelmezhető, hiszen kiindulhatunk abból, hogy WA filmjében éppen az átlag amerikai nézőpontot állítja pellengére. Így néztek ti, így láttok ti. Számomra a mammamia, pizzanapolitana Olaszország és fontanatrevi Róma klisészerű megközelítése mellett is értékes gondolatok, ötletek vannak elrejtve a négy egymástól független, csak laza mozaikot alkotó, mégis könnyeden összemosott történetekben.

Hát azért mert ön híres.

Hát azért mert ön híres.

Számomra mind a négy betéttörténet kontúros mondanivalóval bír. A a hirtelen celebbé vált olasz kisember kétségbe esve kérdezi a sofőrét, hogy ő most vajon mitől híres, mire az a legnagyobb tisztelet hangján válaszolja. Hát azért mert ön híres. Az estikornél történet is elgondolkodtató több okból, bár nem hiszem, hogy WA Kosztolányitól lopta az ötletet. A bűn városába érkező provinciális ifjú pár epizódján is rengeteget nevettem. Miután a „bűn“ mindkettőjüket beszippantja, egymás oldalán újra biztonságot találva fejvesztve menekülnek a városból. És végül WA által játszott jelenetben szólal meg pregnánsan az európai amerikai Woody Allen öniróniája, hogy látom én Olaszországot, ami minden hibája ellenére úgy jó, ahogy van, de azért mégis…

Számomra mind a négy betéttörténet kontúros mondanivalóval bír.

Számomra mind a négy betéttörténet kontúros mondanivalóval bír.

A film megtekintése közben, valahol a tudatom legmélyén mindvégig ott lebegett Fellini alakja. Woody Allen-ében is. Éreztem, vissza kell fognia magát, hogy a Fellini dimenziókba mégsem emelkedő alkotására legalább az epigon stemplit ne nyomhassák. De, hogy Fellininek csodálattal adózik, érezhető volt és a nosztalgiák is ott lebegtek alkotása felett.

Egy hónappal a film megtekintése előtt jártam Rómában, s mert nem vagyok amerikai, most szégyenkezhetek, hogy a – rossz-nyelvek szerint turisztikai reklám – filmből egy az egyben azok a helyszínek köszöntek vissza, amiket magam is látogattam. Így aztán lelkesedésemben fel sem tűnt, hogy a kamera időnként valóban meglehetősen öncélúan pásztázza a normálisan turisztikai prospektusokból ismerős helyszíneket.

Talán elfogultságom okán többet nevettem a filmen, mint amennyi a kritikák alapján illő lett volna. De rám minden jogos, vagy jogtalan kritika ellenére is frissítően és szórakoztatóan hatott ez a humorában és felfogásában kissé európaibbra sikerült alkotás. Az igazán amerikai filmek nyomasztó hegemóniájában, egy kaptafára írott, rendezett amerikai pláza töltelék sorozatok rémisztő sokaságában ez a vígjáték felüdülésnek számít. Én, aki magyar filmeknek minden technikai hiányosságot megbocsájtok, már csak azért mert magyar, átvitt értelemben európai filmekkel is ezt teszem. De már annak is örülök, ha egy film európai helyszínen játszódik és az európai életérzést célozza meg.

És végül még egy WA poén...

És végül még egy WA poén...

És végül még egy WA poén, amiben a rendező nem hazudtolja meg magát. Kérdezték miért nem ment el az Oscar átadásra az Éjfélkor Párizsban forgatókönyvéért kapott díjat átvenni: “Át kellett volna repülnöm egész Amerikát, pedig utálok repülni és a végén még üres kézzel jöhetek vissza. Miért nem mondták meg előre ki lesz a nyertes!”

Blommers & Schumm

2020. szeptember. 18.

Jó étvágyat!

2020. szeptember. 11.

Csapat

 ArtHungry
arthungry.com
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
 Marvin
Marvin Says
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
Phenom' enon
Phenom'enon
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
Schiffer Miklós
Schiffer Style
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
Korábbi vendégíróink
Balázsi Dia & Peti 
My Little Melbourne Family
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
 Ernyey Béla
Ernyey Béla
Színész
 Erőss Zsolt
Eross Zsolt
Hegymászó
 Fabricius Gábor
Fabricius Gabor
Head of Innovation
 Dr. Farkas András
Farkas András
biztosítóalapító
Gecser Ottó
gecserotto
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
Guld Péter
GuldPeter
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
Hoffmann Petra
Petra
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
Kertész Bálint
Videographer @ 42BIT
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
 Lakatos Márk
Lakatos Mark
Stylist
 Lang Viktória
Lang Viktoria
Lakberendező
 Litkey Farkas
Litkey Farkas
Vitorlázó
Mei Mei
Mei Mei
Stylist
Trunkó Bence
Shadowriter
Az vagy, amit nézel.
Török András
Simplicissimus
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
Pályázott vendégíróink
Hegedűs Ágota
hegedusagota
Hegedűs Ágota
Somogyi Richard
somogyirichard
Grafikus, belsőépítész.
Tóth Olivér
totholiver
Creative Image Artist
Vécsei Rita Andrea
vecseiritaandrea
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.

Kapcsolat

Elérhetőség
Blogger 42
Bálna Budapest / Hygge,
1093 Budapest, Fővám tér 11-12.
info@group42.hu
 
Smile
Culture
Shop
Photo
Video
Music
Ride
Home
Cloud
Art

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyod, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás