Member of Group ›
Fekete mágia olcsó(bba)n
Péntekenként képekről értekezünk. Akár állnak, akár mozognak azok.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.

Fekete mágia olcsó(bba)n

 

A hollywoodi álomgyár tömegtermékei köztudottan (szinte) korlátlan büdzsével rendelkeznek. A jól bevált üzleti modell olajozottan működik. Kenőanyaga a dollár és a jól kiszámítható tömegigények. Színész húzónevek, ismert rendezők, hatékony producerek, biztonságosan klisé gazdag story, sok CGI, ügyes promóció és bejáratott forgalmazói csatornák jellemzik ezt az ipart.

BMCC rig

BMCC rig

Ezzel szemben a független filmes „indie” produkciók nagyobbik része és általában az alacsony költségvetésű anyagokat gyártó „fél profi” és amatőr felhasználók csak kevés pénzből gazdálkodhatnak. Nem csoda, ha ez a széles vásárlói szegmens „állva tapsolt”, amikor a DSLR gépeken megjelent a videó funkció. A fotózás mellett, ahogy sokan mások, jómagam is akkor kezdtem el mozgóképet is rögzíteni, amikor a már full-frame-es Canon 5D Mark I-ről, Mark II-re váltottam.

Korábban még a többmilliós kameráknak is kb. hússzor kisebb érzékelőjük volt, mint pl. a „sima” 35mm-es kisfilmes fényképezőgépeknek. Sok egyéb ok miatt is (nagy szín- és főleg dinamikatartomány, „filmes” mélységélesség állítás, cserélhető obik, stb.) a világ amatőr filmesei csak álmodoztak egy olyan elérhető árú digitális kameráról, amellyel elfogadható kompromisszumok mentén dolgozhattak (volna).

Ebbe a világba robbant be 2008 őszén a Canon 5D Mark II és azt követően a többi tükörreflexes fényképezőgép, amellyel már „egész tisztességes” videókat (is) lehetett rögzíteni. Öt évvel korábban a Canon EOS 300D „rontott be” az amatőr fotós világba ugyanilyen vehemenciával, megnyitva a belépő szintű DSLR-ek piacát. A Nikon válasza a D70 volt erre a kihívásra. (Persze azóta is folyik az adok-kapok.) Manapság pedig már egy okostelefon vacak kis érzékelőjével és lencséjével is viszonylag elfogadható anyagot lehet összeragasztani. A következő videót a kertemben vettem fel egy iPhone segítségével (+Disney app) és utána a Vimeón kapott egy “look enhance” filtert.

A mélységélességgel való „játék” az amatőrök kezébe adta a nézők figyelemterelésének, a filmekben már régen alkalmazott és hatékony eszközét. A korábbi, amatőröknek szánt videokamerák után a Mark II nagyobb dinamika tartományának, érzékenységének és részletgazdagságának joggal örültek a lelkes felhasználók.

Azonban ennek az eszköznek is vannak (természetesen) hátrányai. Például hamar túlmelegszik, illetve limitált a felvehető snittek hossza. (Ez nem csak technikai, hanem jogi kérdés is, hiszen az EU adó szabályozása szerint jóval magasabb adót kell fizetni a videokamerákra, mint a fényképezőgépekre. Ezért él az összes DSLR-ben a maximum 29 perces felvétel hossz.

E mellett sokféle zavaró torzulás/módosulás is adódhat a felvételen a technológia határaiból adódóan. „Aliasing” (fűrészfogasság) és „moire” (szimmetrikus „rácsokon” jelentkezik), ill. „jello” effektus. (Jello hatásnak nevezzük, amikor gyors horizontális svenknél „eldőlnek” a függőleges élek.)

További nagy hátrányuk, hogy “nyers” (RAW), tömörítetlen anyagot csak állóképek formájában lehet velük menteni a kártyára, mozgóképek rögzítése során nem. Ez a deficit, ahogy a fotók esetében is a tömörített jpeg, radikálisan lecsökkenti a forgatott anyag utólagos „megdolgozásának” lehetőségét. (post production) A Canon 5D Mark III legújabb júliusi firmware frissítése (1.2.1) után, (legalább) a HDMI csatit egy külső eszközre csatlakoztatva (pl. Atomos Ninja 2), rögzíthetjük már közvetlenül (pl.) SSD-re is az anyagot.

A Magic Lattern custom firmware segítségével (persze a garancia elvesztésével) sokat lehet “tuningolni” a képminőségen. (Hála Nékik!) Egészen elképesztő módon szabadítja fel a Canon Mark III-ast a tömörített mozgóképek (és a HDMI output végén lógó vas) rabságából ez a firmware csere, mely után akár már a gépbe dugott memóriakártyára is rögzíthetünk 24fps mellett RAW (DNG) formátumú és mozifilmes arányú (2.35:1) videót. Egy 64 GB kártyára 15 perc anyag fér így el. Na ja, a minőségnek ára van.

A (több)millió dolláros kérdés persze az, hogy ennek a szoftvernek a tökéletesített verzióját miért nem a Canon programozói írják meg és töltik fel gyárilag minden Canon gépbe. Gondolom a Cinema EOS gépek piacát nem akarják kannibalizálni. A Cinema EOS váz + Pl objektív + komoly rig kombó (follow focus, rod, matte box) nyilván más igényeket elégít ki, mint egy egyszerűbb EOS DSLR az alap 18-55-ös zoommal és kihajtható LCD-vel. (és egész életében teljesen automatára állított tárcsájával.) Hasonlóan érdekes kérdés, hogy ha az 1DX 6000 dollárba kerül, miért kell az 1DC-ért (4K-t is tud!) 13.000 zöldhasút leszurkolni, hiszen a két váz tök ugyanaz (tényleg), csak más software fut a két gépen!

Ez után a hosszú bevezető után pedig, Hölgyeim és Uraim, komoly viszontagságok után, de eljutottunk vééégre ahhoz a különleges kamerához, amire e bejegyzés címe utal. Ahogyan a belépő szintű DSLR-ek piacát a már említett EOS 300D, vagy a viszonylag jó videofelvételek készítésére is alkalmas DSLR-ek piacát a Mark II nyitotta meg, éppúgy nevezhető úttörőnek (game changer) a Black Magic cég új, kamera triumvirátusa is, (BMCC 2.5K és BMPC 4K, illetve a kistestvér, a BMPC) melyből a középső tesót e hét elején szállította le nekem az itthoni forgalmazó.

Gergővel lőttem pár képet tegnap. A vázon “poénból” (páncélököl, vasököl) egy 2x-es extender van és egy 28-300mm obi. Kiváncsi voltam, hogy a 2,3 crop faktorral rendelkező szenzor miatt mit látok majd ezzel a szettel. Nem hiszem, hogy gyakran fogom használni a kamerát ebben a konfigurációban. (Holdon zöldemberkék magánélete?) A kis szenzor miatt inkább a másik vége foglalkoztat az ügynek. “Széles” látószögű lencsék elég szélesek lesznek-e? Talán a Sigma 8-16mm-es ultra wide zoom lencséje, vagy a Canon Fisheye 8-15mm lesz a megoldás.

Páncélököl, vasököl, oda csap, ahová köll.

Páncélököl, vasököl, oda csap, ahová köll.

BBMC

BMCC

A kameráról bővebben a következő péntekek egyikén írok majd. (Addig megérkezik az SSD/dock kombó is hozzá, illetve a megfelelő „rig”.) Miért gondolom, hogy hiánypótló darab? Mutassatok nekem még egy kamerát a Föld nevű bolygón, amelyik masszív alumínium vázban, 2000 dollárért (1995, egészen pontosan), 12 bites tömörítetlen videót vesz fel, 13 fényértékes dinamika átfogással (!) és a teljes EF bajonettes objektív gyűjteményemet fel tudom rá kattintani. (Image Stabi kézből lőtt munkához jól jön. A Mövi M5, M10-ről később.) Ne féljetek, nem elfogultan akarok téríteni, a jövőben írok majd a kamera hátrányairól is. Pl.: Kis szenzor miatt 2,3 crop factor (elég széles lesz a “full frames ultra wide”?), érintőképernyő napsütésben gyakorlatilag használhatatlan, fix aksi, a 2.5K-s verziónál (rolling shutter) jello (wobble) effect, max. 30 fps ezzel a firmware-rel (GoPro3 120 fps hello) stb.

Premier Plan

Premier Plan

csocsó

Önarckép

A 2.5K-s verziónak eddig 3000 dollár volt az ára, de mivel a Black Magic cég az idei NAB-on (National Association of Broadcasters) bemutatta a 4K-s verziót 4000 zöldhasúért, levitték a 2.5K-s verzió árát 2000-re. Még a DSLR Canon 5D Mark III-as is 2600 euro, a Canon Cinema vázak belépő darabja a C100 pedig 4100 euro, a C300 10.000 euro, a C500 (10 bites 4K RAW) 17.000 euro. Nyilván ezeknek az eszközöknek is van számtalan előnyük (pl. lassításokhoz 60 fps), de ha valakinek tényleg fontos (relatív) olcsón a „filmes dinamika” szerintem nem talál jobb kamerát ma a piacon. Folyt. köv. (Valamelyik pénteken.)

p.s.

A “Nikonosok” kérem ne sértődjenek meg, nyilván (a legtöbb esetben) Nikon vázakat is lehetett volna példának hozni, de ezeket egyszerűen nem ismerem. A heves Canon vs. Nikon (bal/jobb oldal, UTE/FTC stb.) vitákat pedig egészen viccesnek tartom. Különösen olyan lelkes amatőrök körében, mint amilyen magam is vagyok.

Csapat

 Marvin
Marvin Says
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
Regős Dániel
The Dealer
A zene az se rossz, a zene az nagyon jó! Ezért csináljuk!
Guld Péter
GuldPeter
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
Schiffer Miklós
Schiffer Style
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
Balázsi Dia & Peti 
My Little Melbourne Family
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
Korábbi vendégíróink
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
Hoffmann Petra
Petra
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
 Ernyey Béla
Ernyey Béla
Színész
 Erőss Zsolt
Eross Zsolt
Hegymászó
 Fabricius Gábor
Fabricius Gabor
Head of Innovation
Gecser Ottó
gecserotto
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
 Dr. Farkas András
Farkas András
biztosítóalapító
 Lakatos Márk
Lakatos Mark
Stylist
 Lang Viktória
Lang Viktoria
Lakberendező
 Litkey Farkas
Litkey Farkas
Vitorlázó
Mei Mei
Mei Mei
Stylist
Kertész Bálint
Videographer @ 42BIT
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
Pályázott vendégíróink
Hegedűs Ágota
hegedusagota
Hegedűs Ágota
Somogyi Richard
somogyirichard
Grafikus, belsőépítész.
Tóth Olivér
totholiver
Creative Image Artist
Vécsei Rita Andrea
vecseiritaandrea
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.

Kapcsolat

Elérhetőség
Blogger 42
Bálna Budapest / Hygge, 1093 Budapest, Fővám tér 11-12.
info@group42.hu
Jogi Nyilatkozat
Hírlevél
 
Photo
Video
B&O
Ride
Home
Cloud
Smile