Member of Group ›
Kőrös János
Szerdánként a design „titkaiba" avatunk be Titeket. Wow!
 ArtHungry
arthungry.com
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.

Kőrös János

Ne csak az aktuális trendeket kövessük!

Egy tervezőgrafikus, aki nagyon boldog, ha alkalma van egyedi betűs megoldásokat is alkalmazni a projektjeiben. Bár működő, szedhető betűtípust még nem tervezett, klassz kalligráfiái és betűrajzos munkái egyre kelendőbbek. Az ArtHungry TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című pályázatának zsűritagjait bemutató sorozatunkban ezúttal Kőrös Jánossal beszélgettünk.

A soproni AMI-ban Tervezőgrafikus szakon végeztél 2014-ben. Honnan datálódik a betűk iránti vonzalmad? 

Nem szeretem, amikor valaki egy ilyen kérdésre azt mondja, „engem ez mindig is érdekelt”, de erre én is csak ezt tudom válaszolni. Már gyerekként is másoltam és rajzoltam graffitiket, talán innen indult az egész. A betűkkel aztán a középiskolában kezdtem el igazán foglalkozni, de akkor még különösebb betűismeret nélkül. Akkoriban jellemzően a streetes és graffitis dolgok vonzottak, az egyetemen viszont már komolyabban, tágabb értelemben is elkezdett érdekelni a tipográfia. Először hand-letteringeket készítettem, majd ezeket továbbdolgoztam a gépen vektoros letteringek és logotípiák formájában. A kalligráfia pedig nagyjából az utolsó egyetemi évem óta része az életemnek, és nem hiszem, hogy valaha is meg fogom unni. Mindezek ellenére, működő, szedhető betűtípust még soha nem terveztem.

Tervezőgrafikus, tipográfus, betűtervező – elsősorban minek tartod magad?

Elsősorban tervezőgrafikusnak, aki nagyon boldog, ha alkalma van egyedi betűs megoldásokat is alkalmazni a munkáiban, ezen kívül pedig kalligráfusnak és lettering artistnak. Ez utóbbi annyiban tér el a betűtervezőtől, hogy ebben az esetben a betűk egy adott sorrendjével kell foglalkozni, és nem kell gondolkodni a felcserélhetőségen, azaz nem rendszert tervezek, hanem kompozíciót. Az egyéb tervezőgrafikai projektjeim mellett ma már számottevően vannak kifejezetten kalligrafikus és betűrajzos megrendeléseim is.

Öten barátok 2014-ben megalapítottátok a Halisten Stúdiót, ahol a projektekben – ha jól gondolom – főleg te felelsz a tipókért. Hogyan tervezed a betűidet? Honnan inspirálódsz? 

Ez leginkább azokra az esetekre igaz, amikor egyedi betűket használunk egy-egy projekthez. Az első lépés amúgy mindig a papír és valamilyen „nyomhagyó” eszköz, és csak utána jön a digitális munka. Mostanában elkezdtem barátkozni a digitális rajztáblával is, de a vázlatolást nem tudnám, illetve nem is akarnám kihagyni, mert mindig ott születnek a legfrissebb dolgok. Inspirálódni pedig leginkább Instagramról szoktam, mert rengeteg a tehetséges és egyedi alkotó, továbbá ez az a platform, ahol a legtöbben jelen vannak.

Hogyan látod az elmúlt tíz-húsz év betűtervezésének fejlődését itthon?

Szuper tendencia, hogy egyre többen foglalkoznak vele. Több online-, felnőttképzési és egyetemi képzés is van a témában, ráadásul a megrendelői oldalról is egyre inkább nő az igény az egyedi betűk iránt. Szóval, semmi okunk panaszra! Emellett azt is látom, hogy egyre fiatalabb korban kezdi el komolyan érdekelni az alkotókat a betűtervezés.

Látsz különbséget a ma alkotó és a húsz évvel ezelőtti betűtervezők stílusa között itthon és külföldön?

Nincs elég rálátásom a húsz évvel ezelőtti helyzetre, de feltételezem, hogy a lassabb információáramlás és a technikai fejlettség eltérő szintje miatt kellett lennie különbségnek. Mára a trendek egyre gyorsabban változnak és igen erősen uralják a grafikai- és betűtervezést. Minél inkább követünk egy adott irányzatot, annál kevesebb esélyünk lesz arra, hogy igazán egyedit és maradandót alkossunk. 

Kik a kedvenc betűtervezőid? Melyek a kedvenc betűtípusaid?

Külföldön Alex Slobzheninov (betű: Fivo Sans), Benoît Bodhuin, Bureau Brut, Dan Forster, Ellmer Stefan (The Pyte Foundry), Inga Plönnigs, James Edmondson (OHNO Type), Jan Filipek (DizajnDesign, betű: Nakoso), Lift Type, Lost Type, Lucas Descroix, Ondrej Jób (Setup Type), René Bieder, Teo Tuominen, Théo Guillard, Type Type, Typozon (betű: Salvaje), és a Velvetyne. De muszáj idetennem még kalligráfusként Julien Priez-t és Vincent de Boert is. Itthon pedig Asztalos Ádám és Batke Bendegúz (Uglybutuseless), Katyi Ádám (Hungarumlaut), Naske Laci, Polgárdi Ákos és Szikora Tibor(Cinketype). 

Milyen betűt vásároltál legutóbb? Egyáltalán szoktál venni másoktól, vagy magad tervezed őket mindig az adott projekthez?

Ha csak rövidebb szövegre, feliratra van szükség, azt mindig szívesen megrajzolom, de ha szedhető betűtípusra is, azt már inkább más hozzáértésére bízom.

Mit tanácsolnál azoknak a pályakezdőknek, akik tipográfiával szeretnének foglalkozni?

Azt, hogy érdemes az online lehetőségek mellet kihasználni, hogy egyre több helyen van tipográfiai képzés. Tanuljanak, kísérletezzenek minél többet, és ne csak az aktuális trendeket kövessék!

Az Instagramon láttam, hogy épp egy izgalmas street food-os munkán dolgozol. Milyen más tipográfiához kapcsolódó projekten dolgozol még jelenleg? További tervek?

A street food-os munkának épp vége lett. Nagyon élveztem, mert egy food truck grafika és logótervezés is a projekt része volt, ráadásul mindenhol egyedi tipóval. Ezen kívül folyamatosan futnak az ex libris tervezések, menütábla feliratozások, amiket a párommal, Esztivel közösen készítünk, és általában mindig akad valami személyes projekt is. A stúdióval pedig egy tenderen dolgozunk, a Hester’s Life számára.

Az ArtHungry TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című idei első pályázatának egyik kurátora leszel. Mit szóltál a felkéréshez? Milyen szempontokat fogsz figyelembe venni a munkák kiválasztása során?

Nagyon örültem, igazán megtisztelő! A pályázatra beadott munkáknál – a szakmai szempontokon túl – az egyediséget és a következetességet fogom figyelni.

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra! A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Fülöp Eszter

2024. október. 2.

POV Budapest

2024. szeptember. 18.

Csapat

 ArtHungry
arthungry.com
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
 Marvin
Marvin Says
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
 PHENOM
phenom.hu
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
Schiffer Miklós
Schiffer Style
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
Török András
Simplicissimus
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
Korábbi vendégíróink
Balázsi Dia & Peti 
My Little Melbourne Family
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
 Ernyey Béla
Ernyey Béla
Színész
 Erőss Zsolt
Eross Zsolt
Hegymászó
 Fabricius Gábor
Fabricius Gabor
Head of Innovation
 Dr. Farkas András
Farkas András
biztosítóalapító
Gecser Ottó
gecserotto
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
Guld Péter
GuldPeter
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
Hoffmann Petra
Petra
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
Kertész Bálint
Videographer @ 42BIT
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
 Lakatos Márk
Lakatos Mark
Stylist
 Lang Viktória
Lang Viktoria
Lakberendező
 Litkey Farkas
Litkey Farkas
Vitorlázó
Mei Mei
Mei Mei
Stylist
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
Trunkó Bence
Shadowriter
Az vagy, amit nézel.
Pályázott vendégíróink
Hegedűs Ágota
hegedusagota
Hegedűs Ágota
Somogyi Richard
somogyirichard
Grafikus, belsőépítész.
Tóth Olivér
totholiver
Creative Image Artist
Vécsei Rita Andrea
vecseiritaandrea
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
 
Smile
Culture
Shop
Photo
Video
Ride
Art