Member of Group ›
Kiss Miklós
Szerdánként a design „titkaiba" avatunk be Titeket. Wow!
 ArtHungry
arthungry.com
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.

Kiss Miklós

Bár még csak tavaly óta készít teljes betűkészletet, ligatúrás betűjátékai, logotípiái jó ideje gazdagítják a portfólióját.

Tipográfiai szemléletmódját a képzőművészetbe is szeretné átültetni. Az ArtHungry TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című pályázatának zsűritagjait bemutató sorozatunkban ezúttal Kiss Miklóssal beszélgettünk.

 

A Magyar Képzőművészeti Egyetemen végeztél Tervezőgrafika és Festő szakon. Minden egyes projekted nagyon feszes koncepció mentén készül. A számos arculati munkákon túl, ott a Goldenroach és a legutóbbi nagy dobásod, a sajátos, – Koreát és Kínát is bejárt – emogramjaid. 2020-ban kezdtél el teljes betűkészleteket tervezni. Milyen indíttatásból fogtál bele a betűtervezésbe (is)?

Rengeteg egyedi tipót készítek. Szinte nincs olyan nap, hogy ne alkotnék valami újat. Egy-egy projekt kapcsán aztán volt olyan, hogy egyik betűtípus sem felelt meg az elképzeléseimnek, ezért elkezdtem átalakítani őket. Ebből jött aztán az ötlet, hogy saját betűkészletet tervezzek.

A Masqué az első teljes betűtípusod. Mi ihlette ezt a különösen légies és elegáns tipót?

A fő ihletforrás a klasszikus Didot betűtípus volt. Egy Harper’s Bazaart nézegettem, amikor eljátszottam a gondolattal, milyen lenne kicsit újradizájnolni az arculatát – eközben találtam ki a teljes betűcsaládot.

Általában a képzőművészet és a design határterületein mozogsz; minden munkádat jellemzi egyfajta kifinomult esztétika. Tervezőgrafikus, designer, képzőművész, tipográfus – elsősorban minek tartod magad?

Elsősorban művésznek tartom magam.

Hogyan tervezed a betűidet? Mi a folyamata? Honnan inspirálódsz?

Többnyire rögtön számítógépen rajzolok, de van olyan is, amikor készítek pár vázlatot papíron is. Leginkább abból inspirálódom, hogy rengeteg feliratot készítek, sokszor csak poénból az Instagram-oldalamra, majd addig alakítom őket, amíg elégedett nem leszek velük. Ebből aztán egészen egyedi variációk jönnek létre.

Mondhatjuk, a betűkkel már elég régóta „dolgod van”. Hogyan látod az elmúlt tíz-húsz év betűtervezésének fejlődését?

Egyre több a display font, ami inkább rövid, látványos szövegek írására alkalmas és ezek egyre extrémebb karaktereket tartalmaznak. Számos izgalmas betűtervezőt és erre szakosodott stúdiót találni itthon és külföldön egyaránt.

Látsz esetleg különbséget a ma alkotó és a húsz évvel ezelőtti betűtervezők stílusa között itthon és külföldön?

Mindig vannak aktuális trendek, amik épp felkapottabbak. A klasszikusok persze sosem mennek ki a divatból és ma is hatással vannak a fiatal tervezőkre. Talán csak annyi a különbség, hogy mint mindenhol, úgy itt is egyre nagyobb a kínálat, így tervezőként nehezebb olyat alkotni, ami kiemelkedik a rengeteg különböző betűtípus közül.

Kik a kedvenc betűtervezőid? Melyek a kedvenc betűtípusaid?

Jelenleg a kedvenc betűtervezőim Fatih Hardal, illetve Violaine & Jérémy. A Hoefler&Co. Chronicle betűtípusát gyakran használom alapként, ezen kívül Mattox Shuler Termina és a Studio Sun Brice betűtípusa most nagy kedvenceim. A legérdekesebb magyar betűtípusnak pedig Kaszanyi NóraGaia Display fontját tartom.

Milyen betűt vásároltál legutóbb?

Az Atipo Foundry-tól vettem meg több betűtípust.

Mit javasolnál azoknak a pályakezdőknek, akik tipográfiával szeretnének foglalkozni?

Járjanak nyitott szemmel! Utazásaim során én például mindig rengeteg jegyzetet készítek azokról a feliratokról, érdekes betűkről, amiket látok. Gyűjtsenek inspirációt az interneten; a Pinterest és az Instagram nagyon jó platformok erre. Továbbá szedjenek szét betűket, hogy megismerjék a betűk anatómiáját – ez is egy fontos és jó módja a fejlődésnek.

A Masqué után nem sokkal elkészült a Veronési betűkészleted is, és ha jól tudom, már úton a harmadik is. Milyen tipográfiához kapcsolódó projekten dolgozol jelenleg? További tervek?

Még van legalább 4-5 betűtípusra elegendő ötletem, ezen kívül a tipográfiai szemléletmódomat a képzőművészetbe is szeretném átültetni. Jelenleg ezen dolgozom.

Az ArtHungry TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című idei első pályázatának egyik kurátora leszel. Mit szóltál a felkéréshez? Milyen szempontokat fogsz figyelembe venni a munkák kiválasztása során? 

Megtisztelő a felkérés! A legfontosabb szempontok számomra a jó arányrendszer, a harmónia és a nézőre gyakorolt hatás.

TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században / pályázat

Nevezési határidő: 2021. április 11.

Pályázati kiírás | Pályázati segédlet

Alkotóművészek, kreatívok, művészeti iskolások! Ha szeretnétek online is megmutatni alkotásaitokat, regisztráljatok, és töltsétek fel ti is őket az ArtHungry.com oldalra! A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Petros

2021. szeptember. 29.

Amass

2021. szeptember. 15.

Csapat

 ArtHungry
arthungry.com
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
 Marvin
Marvin Says
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
Phenom' enon
Phenom'enon
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
Schiffer Miklós
Schiffer Style
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
Korábbi vendégíróink
Balázsi Dia & Peti 
My Little Melbourne Family
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
 Ernyey Béla
Ernyey Béla
Színész
 Erőss Zsolt
Eross Zsolt
Hegymászó
 Fabricius Gábor
Fabricius Gabor
Head of Innovation
 Dr. Farkas András
Farkas András
biztosítóalapító
Gecser Ottó
gecserotto
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
Guld Péter
GuldPeter
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
Hoffmann Petra
Petra
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
Kertész Bálint
Videographer @ 42BIT
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
 Lakatos Márk
Lakatos Mark
Stylist
 Lang Viktória
Lang Viktoria
Lakberendező
 Litkey Farkas
Litkey Farkas
Vitorlázó
Mei Mei
Mei Mei
Stylist
Trunkó Bence
Shadowriter
Az vagy, amit nézel.
Török András
Simplicissimus
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
Pályázott vendégíróink
Hegedűs Ágota
hegedusagota
Hegedűs Ágota
Somogyi Richard
somogyirichard
Grafikus, belsőépítész.
Tóth Olivér
totholiver
Creative Image Artist
Vécsei Rita Andrea
vecseiritaandrea
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.

Kapcsolat

Elérhetőség
Blogger 42
Bálna Budapest / Hygge,
1093 Budapest, Fővám tér 11-12.
info@group42.hu
 
Smile
Culture
Shop
Photo
Video
Ride
Art

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyod, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás