Új előadás, három hete nézhető.
Érezhető még, hogy nem rég volt a bemutató, szinte tapintható volt a várakozás feszültsége. A rendező az előadás kezdetekor tőlünk néhány méterre támasztotta a falat, jól láthatóan feszült izgalommal szemlélve a kezdő jelenetet. Tóth Ildi, a Radnóti egyik színésznője pedig éppen előttünk ült a nézőtéren.
Két és fél ezer éves klasszikus ez, modern köntösben, ahogy ezt Robert Icke-tól már többször láthattuk (Oreszteia, Nóra, A vadkacsa, Ványa bácsi, Stuart Mária). Szikszai Rémusz harmadik radnótis rendezésében Oidipusz az OID párt reformer elnökeként a miniszterelnöki pozícióra hajt. Nem azt ígéri, amit ilyenkor szokás (örökélet + krumplileves ingyensör kombó), hanem a transzparencia nevében a régi főncsi, Laiosz gyanús halálának kivizsgálását és a saját anyakönyvi kivonatának nyilvánossá tételét.
Mint tudjuk, Laiosz halála legalább annyira gyanús, mint Hamlet apjáé Laertesé, Oidipusz anyakönyvi kivonata pedig hamis…
Mértéktartó és szerintem helyes döntés, hogy ez a thriller nem a magyar politikát állítja pellengérre (AKA cinkos kikacsintgatás), hanem magasabbra tekint. Bár Oidipusz hatalmas elánnal készül a választásra, már az elején lehet érezni, hogy (a visszaszámlálás végén) óriás családi és politikai bukta lesz a lélektani krimi és a mitológiai karakter vége. (Nem csak Szophoklész „spoilerezése” miatt írom ezt.) Érdekes paradoxon, hogy éppen az igazságkereső idealizmusa miatt (is) kódolt a pártelnök bukása. A hazai keretrendszerek ismeretében, meglehetősen utópisztikus vezető tehát Oidipusz.
Az Oidipusz/Jokaszté (Iokaszté?) házaspárt (és persze anya/fiát) Pál András és Kováts Adél alakítja. Remekül! jót tesz a történetnek, hogy az előadás kibontja ezt a kezdettől agyonterhelt, de mégis egymást több értelemben is építő, tiszta kapcsolatot. (Tudom, tudom, utóbbi roppant megosztó jelző egy vérfertőző viszonyra…) Jokaszténak még a gyerekeinél is fontosabb a férje. Mármint a fiatalabb gyermekeinél. Juteszembe: 2009-ben láthattuk már (szintén ebben a színházban), hogy Oidipusz gyerekeinek sem könnyű, különösen, ha lányok. (Kreón, ahogy ebben a darabban kampányfőnökként is, rafkósan kreónkodik. Ráadásul az Odipusz gyermekei című előadásban már uralkodóként hatalmaskodik…
„Ki az, aki reggel négy lábon jár, délben két lábon, este háromlábon?”
Fotók: Dömölky Dániel
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.