Sir Charles Spencer Chaplin, művésznevén Charlie Chaplin a filmtörténet egyik legnagyobb alakja – ha nem a legnagyobb.
Hogy miért is? Mert a hőskortól egészen 1967-ig, ötvenöt éven át a filmszakma egyik meghatározó alakja, újítója, polihisztora. A kollektív emlékezet leginkább a némafilm korszakban általa megtestesített, egy gentleman modorával és méltóságával megáldott csavargót őrzi, s Chaplint ezzel az ikonikus figurával azonosítják. Jóllehet a legendás csavargó hozza meg számára a világsikert, de Chaplin jóval több egy komikus, néha szánalmas, néha meg talpraesett, de mindig vicces figurát megszemélyesítő színésznél.
Kevesen tudják, hogy filmjeit maga is rendezte, vágta, de a forgatókönyvet, a zenét is ő maga írta egy személyben.
Az angol Chaplinnek humora segít a kor szentimentális, nyálas ízlésén felülemelkedni és a filmművészet hajnalán oly elterjedt giccsel nem azonosulni a közönségsiker érdekében. Általa új elem kerül a filmművészetbe, a tragikomédia. Chaplin él is konzekvensen a tragikomédia adta lehetőségekkel, s legnagyobb alkotásainak ez lesz a márkajele. A hangosfilm megjelenésével úgy tűnik a némafilmnek végleg befellegzett, de Chaplin bebizonyítja, hogy az általa teremtett figura igazán csak mimikával hiteles, s már mélyen a hangosfilm korban még két egész estét betöltő némafilmet forgat, a Nagyvárosi fényeket, és a Modern időket. Mindkettő bombasiker. A Modern idők zárójelenetében a kis vagabund még egyszer visszanéz a szerető közönségére, majd hátat fordít és jellegzetes járásával elindul új utak felé. Ahogy távolodik s alakját lassan elnyeli a perspektíva, Chaplin halhatatlan figurája, a sétabotos, kalapos, kacsázó járású csavargó, az örök kisember szimbolikusan végleg kivonul a film világából.
A vagabund azonban Chaplin maga, karikaturisztikusan bár, de önmagát játssza ezekben a szerepekben.
A vagabund megy, ő marad, elfogadja az új idők új kihívását és a hangosfilm műfajban is maradandót alkot. Ahogy azt már tőle némafilmjeiben megszokta a közönség, művészetében mindvégig elkötelezett társadalomkritikus, s miközben a vad kapitalizmust szapulja, a kis ember és az elesettek iránt részvétet mutat. „Baloldalisága“ és a béke iránti elkötelezettsége a hidegháborús időkben nem megy le a hatalom torkán. Előbb csak politikai zaklatásnak van kitéve, utóbb, egy londoni bemutatót követően, egyenesen megtagadják tőle a beutazási engedélyt.
Svájcban telepszik le családjával, még egy-két filmet forgat, s bár haláláig dolgozik, lassan csend lesz körülötte. Megírja Életem címmel életrajzi regényét, egyike a legjobb autobiográfiáknak, amit valaha olvastam. Számomra Chaplin végső bizonysággal szolgál afelől, hogy a műalkotás igazán csak akkor hiteles, ha az alkotó is az. Könyve olyan, mint élete. Színes, elmés és szórakoztató. A sziporkázó intellektusú, mindvégig autodidakta ember, fergeteges lendületével, életszeretetével, humorával emberként is jelesre vizsgázik. Öreg korában még egyszer feltámasztja a csavargó figuráját a Rivaldafényben, hogy megfogalmazhassa művészi ars poetica-ját. Az öreg bohóc belepusztul a tőle elpártolt, de váratlanul visszatért sikerbe, és még agóniájában is azzal van elfoglalva, hogy nevettesse közönségét. A film zenéje, amit természetesen maga ír, önálló életre kel.
Chaplin eseményekben bővelkedő, kalandos életében a legnagyobb turbulenciákat kétségtelenül a nők okozzák. Filmjeinek női szereplői – vagy már megvoltak, vagy meglesznek – szinte kivétel nélkül szerepet játszanak privát életében is. Négy házasság, számos viharos szerelmi kapcsolat, tizen-egynéhány gyermek a következmények. Jóképű férfi volt, jó arc, érdekes egyéniség is egyben és imádta a nőket. Utolsó feleségével, a nálánál harminchat évvel fiatalabb Oona O‘neill-lel, végül megtalálta a tartós békét. Oona haláláig féltő, gondoskodó szeretettel kitartott mellette és 1962-ben szülte utolsó gyermekét.
Chaplin ekkor hetvenhárom éves volt.
Öreg korára a világhír mellett megkapja azt az elismerést is, amivel a világ mindvégig adós maradt. Életmű Oscart vehet át 1972-ben Hollywoodban, s ez alkalomból megbékél Amerikával. Londonban a királynő lovaggá üti. Sir Charles Spencer Chaplint szép életéért szép korral ajándékozzák meg az istenek. Nyolcvannyolc évet élt.
Chaplin jelentősége a filmművészetben felmérhetetlen. Nem csak azért, mert megtanította az embereket nevetni sírni, hanem, mert nélküle a filmművészet nem az lenne, ami. Azon kevés művészek egyike, akik nem csak a Hollywood Boulevard aszfaltjában érdemelnek csillagot, hanem fenn az égen is.
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.