Van néhány olyan színész és színésznő, akinek minden filmjét igyekszem megnézni, Tilda Swinton is egyértelműen közéjük tartozik. Rajta keresztül kötöttem ki Jim Jarmusch legújabb alkotásánál, az Only Lovers Left Alive-nál, ami meglepő és vicces módon egy vámpírfilm. Azokat meg amúgy is szeretem.
Jarmusch ismét az éjszakába invitál, a jelenetek sötét, borongós hangulata a végtelen időtlenségben lebegés kiszolgáltatottságát sugallja, ebben a világan élik életüket a film szerelmes hősei – Ádám és Éva – a százötven éve házas pár, akik nem tűnnek túl könnyednek az örökkévalóság terhe alatt, Ádám meglehetősen melankolikus, Évában jóval több a vitalitás, és szükség esetén azonnal Ádám segítségére siet. Jarmusch vámpírjai is azt vallják, hogy a hosszú házasság titka a különélés, így sétálhatunk végig Swintonnal az éjszakai Tangerben, Tom Hiddleston detroiti lakásában pedig megcsodálhatjuk többszáz év kulturális emlékeit könyvek, képek, hangszerek és díszletek formájában.
A filmet nézve leginkább az volt az érzésem, hogy Jarmusch saját örömére rendezett filmet, szereplőinek dialógusain keresztül állítva emléket történelmünk nagyjainak a tudomány, technika és kultúra területén. Merthogy az kiderül, hogy Ádám és Éva cimboraságot ápolt, Teslával, Byronnal, Christopher Marlowe, Shakespeare kortársa pedig még élő sorstársaik között van és Éva első számú vérellátmányának értékes forrását képezi. Jarmusch vámpírjai az évszázados kultúra ápolói, őrzői, az örök szerelem megtestesítői a zombiként aposztofált, önmagát pusztító, ostoba és primitív emberi társadalom peremén. Megtanultak ugyan együttélni az emberi kultúrával, de annak önpusztító, sivár mivolta gyakorta az (örök) élettől is elveszi a kedvüket.
Jarmusch vámpírmozijától nem kell sokat várni, a film egésze alatt alig történik valami, a hangulat azonban magával ragad, és készséggel hajlandóak vagyunk elhinni, hogy ha élnek közöttünk vámpírok, akkor azok nagy valószínűséggel éppen ilyenek lehetnek. A végére pedig egy rövid (természetes módon elengedhetetlen) méltatás: ezt a filmet egyértelműen a fantasztikus Tilda Swintom miatt lehet örömmel végignézni – különleges, földöntúli, kortalan karaktere teremti meg leghitelesebben a film atmoszféráját. Egyre inkább azt hiszem, hogy Tilda Swintonnal soha nem lehet hibázni.
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.