Öt napja volt Friedmann Endre születésének 110. évfordulója. Friedmannt ma már Robert Capa néven (magyar beceneve, a cápa után) ismeri a világ.
A címben szereplő mondatának „hitelességét” halálának módja és koraisága is alátámasztja. Az indokínai függetlenségi háborúban az alakulatot vezető parancsnok kérése ellenére kapaszkodott fel egy dombra, hogy a megfelelő képet elkészíthesse, miközben aknára lépett és szörnyethalt. 40 évesen érte el, a körülötte folyamatosan „ólálkodó” halál.
Bár inkább ő fotózta körbe öt csatatéren az öreg kaszást.
2009-ben közel ezer képet vett meg a Nemzeti Múzeum az International Center of Photography-től. Azon a nyáron a Ludwig Múzeumban döbbentem álltam a normandiai partraszállás épen maradt képei előtt. (Emlékszem, még tavasszal szerettem volna megnézni a Nemzeti Múzeumban a néhány tucatból álló válogatást, de akkor lemaradtam róla.)
Capa volt az egyetlen tudósító, aki az első hullámmal kelt partra.
Óriási szerencsétlenség, hogy a 106 pótolhatatlan D-Day képből, a tanonc ügyetlenségéből adódóan, az előhívás során a legtöbb megsemmisült és csak 11 maradt „épen”, amiből 10 jelent meg ’44 júniusában a Life lapjain. (A négy-öt éve, 101 évesen elhunyt John Morris, a Life korabeli képszerkesztője a Financial Timesban mesélt a történetről. (A magyar fordítást Völgyi Attila oldalán olvashatjátok el.) Tulajdonképpen az történt, hogy az előhívási folyamatot felgyorsítandó, a fiatal tanonc óvatlanul bezárta a fa előhívó tároló ajtaját és a szellőzés hiánya miatt az emulzió megolvadt a filmeken. (Steven Spielberget is megérintették a képek, melyekből ihletet merített a Ryan közlegény megmentése című filmjéhez.)
Ahogy említettem, 2009 tavaszán sajnos „lemaradtam” a Nemzetiben megrendezett kiállításról, de a Ludwigban megrendezett tárlatot „szerencsé(m)re” meg tudtam nézni. Annak ellenére, hogy állam bácsi nagy bevásárlókosárral (közel ezer fotó + 48 vintage + 20 ajándék kép) és pénztárcával (300M HUF) ment a Cornell Capa által alapított ICP-hez (International Center of Photography), a kiállítást kissé koncepciótlannak éreztem akkor.
Amikor azonban sok évvel ezelőtt a Nemzeti Múzeumban ismét Capa képek (és installációk, ill. mozgóképek) előtt álltam, úgy éreztem, hogy ezúttal felhasználóbarát és kreatív munkát végzett a kurátor (Fisli Éva), valamint a szervezők, hiszen közérthető és izgalmasan játékos kontextusba helyezték a 160 képet bemutató tárlatot. A következő galéria képeit annak idején még iPhone-nal készítettem. A fotók között megtaláljátok a Műcsarnok 1976-ban rendezett Capa-kiállításának katalógusát és a vándorkiállítás kecskeméti bemutatójának megnyitására írt szöveg vázlatát is.
A kiállítás címe: Robert Capa / A játékos volt. Mármint a gambler értelemben játékos, ahogy erre a több helyen megjelenő kártyaszimbólumok is utalnak. Capa játékszenvedélye, virtusa jó alapot ad ehhez a koncepcióhoz.
A kiállítás tényleg sokszínű volt.
A fotók nézegetése közben hol egy kádon olvashattuk Steinbeck sorait Capa szokásairól, hol egy harctéri laborba pillanthattunk be, vagy éppen lehuppanhattunk egy harctéri zsákra és onnan nézhettünk filmet a korról, melyben Capa alkotott.
Capa képeivel egyébként a Metró kettes és hármas vonalán is találkozhatott a nagyközönség, hiszen a Metró Galéria keretében itt is bemutatásra kerültek a gyűjtemény egyes darabjai. Révész Tamás, (aki sok egyéb tevékenysége mellett a World Press Photo főszervezője és akinek a fia egy olyan névkártyát adott sok éve a kezembe, amelyen a Virgin Galactic / Space Agent megnevezés állt) egy videóban elmeséli, hogy 1999-ben „a hóna alatt” hozta el Cornell Capa szobájából azokat a képeket, melyeket akkor a Néprajzi Múzeumban csodálhatott meg a nagyérdemű.
Sok-sok évvel ezelőtt decemberben nyílt meg az Ernst Múzeum épületében a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ egy különleges kiállítással. A tárlaton nyílt pályázatra érkezett, szakmai zsűri által kiválasztott műveket ismerhettünk meg. Az álló- és mozgóképeket kivetített formában is láthattuk.
Az pedig, hogy tényleg Burger Barna (már hat éve, hogy távozott az élők sorából) lobbysegített-e, hogy végre a fotós „műfajnak” is legyen hivatalos múzeuma vagy sem, (majdnem) mindegy. A Capa Központ segítségével talán hazánk polgárai is végre legalább annyira megismerhették Capa, Brassai vagy Munkácsi nevét, mint amennyire Párizsban és New Yorkban ismerősen csengenek ezek a nevek.
p.s.
… és a milicista halála szerintem nem megrendezett kép!
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.