Member of Group ›
Adele élete
Csütörtökönként locsogunk/ fecsegünk az Életről. Meg mindenről.
Hoffmann Petra
Petra
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.

Adele élete

 

Végre sikerült megnéznem Cannes 2013-as nyertes filmjét, az Adele életét, melynek hazai bemutatóját már hetekkel-hónapokkal megelőzték “botrányos” hírei. Nagyon kíváncsi voltam a filmre, kíváncsi voltam, hogyan kell 2013-ban megjeleníteni két fiatal nő szerelmét a filmvásznon ahhoz, hogy a hitelesség (vagy valami más) egyből kicsapja a biztosítékot, illetve hogy hogyan nem válik a film szinte már ikonikusnak tekintett szexjelenete öncélú gesztussá, melyre a film vágyott népszerűsége épül.

2

Azok kedvéért, akik nem látták a filmet: Abdellatif Kechiche mozija két lány szerelmi történetét meséli el, melyben az események és a képek kizárólag kettejük kapcsolatát tárgyalják, szinte teljes mértékben kiragadva a történetet természetes kontextusából. Események mentén nehéz is lenne elmesélni a történetet, mert gyakorlatilag semmi nem történik a filmben: Adele és Emma megismerik egymás, szerelmesek lesznek, sokat és látványosat szerelmeskednek, összeköltöznek, majd lassan eltávolodnak egymástól – és egy pillanat alatt a szerelmes filmek kliséi között találjuk magunkat. Megcsalás, szakítás, sóvárgás, szenvedés, boldogtalanság, távolba révedő hosszas tekintetek. Gondolom, ilyen az élet. De csak nem ilyen unalmas!

Az Adele élete majd három óra terjedelemben részletezi a főhős történetét, unaloműzés és figyelemfenntartás céljából az időugrás módszerét választva – sosem tudjuk, hol is járunk az időben, erre legfeljebb a szereplők megjelenése, élethelyzete, karrierjük pillanatnyi állapota enged következtetni. Hasznos módszer, kicsit legalább lehet gondolkozni, hogy helyretegyük a vásznon látottakat. A film gyengesége azonban éppen a fent említett kontextusnélküliségből következik – egy-két dolog ugyan kiderül a szereplők családi hátteréről, habitusáról, de a lényegi dolgokra maximum következtethet a néző (vagy behelyettesítheti a számára szimpatikus, vagy ellenszenves tulajdonságokkal a rengeteg szürke foltot – hátha így kissé személyesebbé válik a történet, lehet kötődni, beleélést gyakorolni, stb.), így aztán nem igazán érthetők a szereplők motivációi, gesztusai sem.

3

Na de ha már úgy is minden felület a film pornográf jellegével foglalkozik, tegyünk említést röviden erről az aspektusról is – valóban látható ugyanis a filmben egy majd 10 perc terjedelmű leszbikus szexjelenet, amely azonban semmiben nem mutat túl egyfajta vizuális esztétikumon, mely funkcionális megközelítésben a szereplők érzelmeinek intenzitását hivatott bemutatni, amúgy pedig a film helyét hivatott biztosítani a kritikai közbeszédben hetekre hónapokra. Tényleg ennyi. Egyébként az Adéle élete szép, de teljes mértékben hétköznapi szerelmes film Sartre- és Marivaux-idézetekkel intellektualizálva, ami hangulatánál fogva vagy elkapja az embert és szívesen végignézi ezt a három órát, vagy végignézi és megállapítja, hogy egy hónap múlva semmire nem fog belőle emlékezni, vagy a felénél feladja.

5

Egy dolog miatt azonban tényleg izgalmas ez az alkotás, szép képet fest ugyanis a megjelent kritikák fényében arról a társadalmi prüdériáról, amit képtelenek vagyunk levetkőzni (nevezetesen ha két nő szerelmeskedik a vásznon, az botrány, míg a hagyományos, heteroszexuális szexjelenetekkel jellemzően semmi bajunk) és arról, hogy sokszor még magukat komolyabb szakmai fórumként aposztrofáló médiumok is a film lényegi elemei helyett képesek 10 percből a film teljes egészét övező hűhót keríteni, amely mellett a mozi valós értékei tökéletesen elsikkadnak, pedig Léa Seydoux és Adéle Exarchopoulos alakítása egészen nagyszerű, csajok szerelméről pedig korábban nem nagyon láttunk még ilyen őszinte filmet.

Csapat

 ArtHungry
arthungry.com
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
 Marvin
Marvin Says
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
Phenom' enon
Phenom'enon
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
Schiffer Miklós
Schiffer Style
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
Korábbi vendégíróink
Balázsi Dia & Peti 
My Little Melbourne Family
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
 Ernyey Béla
Ernyey Béla
Színész
 Erőss Zsolt
Eross Zsolt
Hegymászó
 Fabricius Gábor
Fabricius Gabor
Head of Innovation
 Dr. Farkas András
Farkas András
biztosítóalapító
Gecser Ottó
gecserotto
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
Guld Péter
GuldPeter
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
Hoffmann Petra
Petra
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
Kertész Bálint
Videographer @ 42BIT
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
 Lakatos Márk
Lakatos Mark
Stylist
 Lang Viktória
Lang Viktoria
Lakberendező
 Litkey Farkas
Litkey Farkas
Vitorlázó
Mei Mei
Mei Mei
Stylist
Trunkó Bence
Shadowriter
Az vagy, amit nézel.
Török András
Simplicissimus
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
Pályázott vendégíróink
Hegedűs Ágota
hegedusagota
Hegedűs Ágota
Somogyi Richard
somogyirichard
Grafikus, belsőépítész.
Tóth Olivér
totholiver
Creative Image Artist
Vécsei Rita Andrea
vecseiritaandrea
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.

Kapcsolat

Elérhetőség
Blogger 42
Bálna Budapest / Hygge,
1093 Budapest, Fővám tér 11-12.
info@group42.hu
 
Smile
Culture
Shop
Photo
Video
Music
Ride
Home
Cloud
Art

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyod, hogy cookie-kat használjunk. Adatkezelési tájékoztató

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás