Member of Group ›
Radnóti Színház: Istentelen ifjúság + Korunk gyermeke
Péntekenként képekről értekezünk. Akár állnak, akár mozognak azok.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.

Radnóti Színház: Istentelen ifjúság + Korunk gyermeke

 
Viszonylag új, két Ödön von Horváth regényből összegyúrt adaptáció az előadás, decemberben debütált a Radnótiban.
 
(Mi április 4-én néztük meg a darabot feleségemmel, napra pontosan 40 évvel azután, amikor Orwell 1984 című disztópiája indul. A Bárkában 16 évvel ezelőtt játszott verziót nem láttuk.)
 
Az alkalmazott fóliafüggönyök és a projektor vetített (élő és felvett) képén túl a teremtett sötétség uralja a darabot. A „fejekben” és a feje(zete)k között is. Az egyszerű, de sokfunkciós díszlet is ezt a baljós, noir atmoszférát szolgálja. A provincializmus szabványosító, norma/szolgaképző leírásának korábban már egy teljes, önálló szöveget szenteltem, ezért ezzel ebben a cikkben részletesen nem foglalkozom. Legyen elég annyi, hogy sem az egyénnek, sem a közösségnek nem tesz jót (már középtávon sem), ha a konformizmus egyenruhájába bújtatják. Az előadásban egybetűs-nevű, dehumanizált, egyenruhás fiatalok, egyenszőke egyenfrizurában egyenkérdésekre egyenválaszokat adnak.
Majdnem végig…
Az etatista központosítás pitiáner és normatív szelleme megrendszabályozza, kirekeszti azokat, akik másmilyenek, mert gyűlöli a másságot. Beilleszkedést, betagozódást és konformizmust követel. Konstantinović „pamfletizmusnak” nevezi azt a szellemet, mely nevetség tárgyává tesz mindent, ami más, mint a megszokott, mint amit a helyi közösség tradíciói előírnak. Rászabott szűk egyenruhájában az egyén statikus, nem önmegvalósító, főleg nem kritikusan gondolkodó lény. Ez a kicsavart mentalitás/entitás pedig futószalagon gyártja le a homogén, nyárspolgár tömeget/biomasszát, amelynek tagjai még csak nem is polgárok, és az üres lózungokat tekinti alapértéknek és igaznak.
Az igazságot e törzsekben/szekértáborokban/lövészárkokban/buborékokban nem felfedezik, hanem szolgálják és tűzzel-vassal megvédik.
Sok esetben már a kérdezés ténye is az elvárt konformizmussal szembeni lázadást/okvetetlenkedést jelent. Az individuum/szubjektum helyett kollektivizmus a jelszó. Az előadás „gondos(kodó) kormánya”, persze éppen propagandisztikus békepolitikája miatt „kényszerül” háborúzni. Orwell 1984 című regényének kicsavart minisztériumi elnevezései és jelmondatai jutottak persze rögtön az eszembe. Ebben a disztópiában a Béke-minisztérium foglalkozik a háborúval, a Szeretet-minisztérium a másként gondolkodók megtörésével, az Igazság-minisztérium a hazugságok gyártásával, a Bőség-minisztérium pedig annak az élelemmennyiségnek a biztosításával, amelytől Óceánia lakossága még épp nem hal éhen.
A Párt három jelmondata pedig a következő: A háború: béke, a szabadság: szolgaság, a tudatlanság: erő.
A regény duplagondol (doublethink) kifejezése is persze beugrott, hiszen miközben az előadás fiataljai nyilvánvalóan kárvallottjai a rendszernek, lelkesen tapsolnak neki. Így a propaganda gépezet végül erkölcsi önfelszámolásba hajtja alattvalóit és Festinger kognitív disszonanciája ül tort a kritikus gondolkodás romjai fölött. (Lsd. amikor a fasizálódó ország/osztály lázadó tanára fel meri vetni, hogy a feketék nem feláldozható fogyóeszközök csupán…)
Azt a titkot pedig a rendszer persze nem köti az übermensch/Hitlerjugend ifjak orrára, hogy ők is csak ágyútöltelékek a propagandagépezet számára, éppúgy, mint az általuk megvetett feketék.
 
P.S. A „T”-t játszó Major Erik előtt nagy jövő áll! (Oidipusz fiaként is tetszett itt a Radnótiban.)
„Amióta van emberi társadalom, önfenntartási okokból nem mondhat le a gaztettekről.” Julius Caesar (az említett tanár gúnyneve)
Fotók: Radnóti Színház
 

Csapat

 ArtHungry
arthungry.com
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
 Marvin
Marvin Says
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
 PHENOM
phenom.hu
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
Schiffer Miklós
Schiffer Style
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
Török András
Simplicissimus
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
Korábbi vendégíróink
Balázsi Dia & Peti 
My Little Melbourne Family
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
 Ernyey Béla
Ernyey Béla
Színész
 Erőss Zsolt
Eross Zsolt
Hegymászó
 Fabricius Gábor
Fabricius Gabor
Head of Innovation
 Dr. Farkas András
Farkas András
biztosítóalapító
Gecser Ottó
gecserotto
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
Guld Péter
GuldPeter
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
Hoffmann Petra
Petra
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
Kertész Bálint
Videographer @ 42BIT
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
 Lakatos Márk
Lakatos Mark
Stylist
 Lang Viktória
Lang Viktoria
Lakberendező
 Litkey Farkas
Litkey Farkas
Vitorlázó
Mei Mei
Mei Mei
Stylist
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
Trunkó Bence
Shadowriter
Az vagy, amit nézel.
Pályázott vendégíróink
Hegedűs Ágota
hegedusagota
Hegedűs Ágota
Somogyi Richard
somogyirichard
Grafikus, belsőépítész.
Tóth Olivér
totholiver
Creative Image Artist
Vécsei Rita Andrea
vecseiritaandrea
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
 
Smile
Culture
Shop
Photo
Video
Ride
Art