Bár véleményem szerint nem tartozik az „erősebbek” közé, e hét hétfőn, kb. egy évtized után újranéztük a darabot. Ez volt az első PB előadás, amit már az Átriumban láttunk.
A második, már itt az új helyen megtekintett előadás egy közel negyedszázados (!) Pintér darab, ’A sehova kapuja’ lesz, éppen holnap. (Jövő pénteken persze beszámolok erről a kisegyházas/nagyszektás világról is.) Vissza-, és rátérve a mai témára, sokszor láttam már Pintért boldogtalan, esetenként nyomasztóan toxikus családi interakciókat boncolgatni.
Utóbbi ige a folyamat „kíméletességére” is utal.
Ebben a közel két órában sincs másként. A Csákányi Eszter által kitűnően alakított szülész-nőgyógyász főhős a munkájába menekül langyosan sivár családi életéből. (Ismert forgatókönyv.) Ezúttal verbális és/vagy valódi pofonok sem csattannak el a családban, finomabb pengével dolgozik egymáson az élethez és egymáshoz szürkült házaspár és a határokat feszegető, „kisbarátja” miatt rocker kosztümös kamaszlányuk (Fodor Annamária).
Utóbbi lázadása szüli az előadás egyik legviccesebb jelenetét, amikor a hatvanas, rockernek öltözött biztonsági őr szerelmét bemutatja a megdöbbent szüleinek. Pintér Béla, aki az apát alakítja, hosszú percekre lefagy. Szó szerint. Kb. annyi ideig tart „újrabootolnia”, mint a Windows operációs rendszer korai verzióinak. (A köztes, megváltozott tudatállapotot tátott szájjal, síugró pozícióban, rököny-merevségben tölti.) Az éltes udvarló, Kő László (Terhes Sándor) pedig megsértve az alapszabályt, miszerint „ha a gödör alján vagy, ne áss tovább”, oldandó a szülők hullamerevségét, nemes(nek tartott) gesztussal felajánlja a családnak, hogy
„tegeződjenek, hisz’ ő az idősebb…”
Persze a bősz apa, említett lefagyását követően trágár ordibálással adja tudtára a párnak, hogy mit gondol a frigyről. Ez a trauma végül addig pörgeti saját farka, családja (és egy szauna) körül az apát, hogy egy szívroham előzékenyen átsegíti az örök és kamaszmentes vadászmezőkre. Az ironikus, álomszerű jelenet Pintértől nem szokatlanul hatásvadász módon szomorú, mégis hiteles.
A kamaszlánnyal szemben az anya mindezek után nem zárkózik önmagába és az egyházba, hanem hamar szerelmes lesz egy új férfiba. Persze nem a szerencsétlenkedő Balázskába (Szabó Zoltán), hanem Bociba (Thuróczy Szabolcs), az ismert nagypofájú link sorozatszínészbe. (Jó volt Csákányi Esztert crush által pörgetve, megfiatalodni látni!) A sok komikus jelenet után az általa alakított karakter, Dr. Virágvári Imola végül tökegyedül szemlélgeti a forgatagot maga körül. Szomorú vég. Pintér mellett Csákányi is nagyon kell ehhez a darabhoz! A fogantatástól a születésig terjedő 42. hétig…
Korábbi beszámolók Pintér Béla és társulatának előadásairól:
A bajnok
A démon gyermekei
A soha vissza nem térő
Anyaszemefénye
Az imádkozó
Gyévuska
Kaisers TV Ungarn
Marshal Fifty-Six
Parasztopera
Titkaink
Tündöklő középszer
Fotók: PB és társulata honlap.
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.