Member of Group ›
Örkény Színház: A nyúl füle
Péntekenként képekről értekezünk. Akár állnak, akár mozognak azok.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.

Örkény Színház: A nyúl füle

 

Ismét egy friss (és fresh) dalos-táncos darab, ráadásul revü formában, Ezópusz fabulái és vállaltan didaktikus tanulságai köré énekelve, élő zenekarral koncertizálva. Nice!

(Kis színes: ez a 20. beszámolóm az Örkény István Színházban tett látogatásaimról. A másik 19 előadásról szóló szövegek linkjei e cikk végén találhatók.)

Az Örkény csapatát Gáspár Máté top formában veszi át, ez ebben az előadásban is átjött. (BTW: öt nap múlva megyek az Átváltozások című beszélgetésre, ahol Gulyás Marci kérdezi majd Mácsait, Polgárt és Gáspárt az elmúlt két évtizedről, a vezetőváltásról és a jövőbeli tervekről. (Természetesen beszámolok majd arról az eszmecseréről is.)

Parti Nagy Lajos szövege és Dargay Marcell zenéje kábé olyan optimális szinergiában emeli egymás hátán az előadást, mint a fiatal, egykori k2-es rendező (Fábián Péter), bátor dramaturgja (Gimesi Dóra) és a jelmez/maszk (Nagy Fruzsina), valamint díszlet (Szakács Ferenc) erős együttműködése az említett társulat jutalomjátékát. (A képzőművészetis hallgatók egyébként remek lehetőséget kaptak azzal, hogy besegíthettek Gimesi Dórának.) A koreográfia nem a sokszor (másutt) megtapasztalt egyet-jobbra-egyet-balra tinglitangli megúszás, Cuhorka Emese remek munkát végzett a társulattal!

Az különösen tetszett az előadásban, hogy a (nyilván) vegyes műveltséggel beülő közönség tagjai közül mindenki megtalálhatja a számítását e „parafrázis cunamiban”. Lehet, hogy nem mindenkinek van meg egy-egy Adyra (pl. Héja nász az avaron) vagy József Attilára (pl. Két hexameter) utaló félmondat, de ezek értése nélkül is marad bőven „át- és meghallani való”. A vidám/keserű felismerések örömet adnak és persze betöltik szelepfunkciójukat is. A frusztráció így kicsatornázható egy mesebeli erdőbe és nem a nukleáris családon belül robban. Jól van ez így. A parafrázis zuhatag kifejezés egyébként nem csak a szövegre vonatkozik, a második tucat felismert zenei betétnél már meg sem döbbentem azon, ha néhány ismert taktus után máris egy másikba csapott át az élő zene(kar).

Rátérve a színészekre, eddigi élményeim közül a kedvenc Znamenák alakításomat láthattam az előadásban. Ráadásul remekül improvizált is, amikor a közönségtől kapott két állatmegnevezésből (aranyhal és jegesmedve!) kanyarított egy tanmesét. A művész szarkasztikus Aesopusként végig magabiztos ura a konferanszié és narrátori szerepnek, rutinosan játszik a közönségnek és a közönséggel. Jó animátorként éppoly hatékonyan mozgatja meg a publikumot, mint a szünetben az előtérben váratlanul feltűnő és autogramokat osztogató Tenki Réka és a szájából sajtot kiénekelni szándékozó róka (Józsa Bettina), interakcióra serkentő kettőse. (BTW: a groteszk holló díva hasonlóan jól intonál szájában a sajttal, mint Csuja tűzoltóként, fogai közt az ásításgátló zseblámpával a Tóték című előadásban.)

Borsi-Nagy Máté hangja, (az ebben a darabban nem játszó) TND-hez hasonlóan remek. A bő menüsor és tüdőkapacitás biztosította dala egészen parádésra sikeredett. Ahogy az előadás torokszorítóan keserű csúcspontja is, amikor Zsigmond Emőke ijedt nyúlként retteg az autoriter és persze manipulatív hatalom gonoszságától. (Hogy aztán egy külföldi országot szándékozzon „teleszülni”.) Ennek a szomorú jelenetnek a reményvesztettségéhez mérhető a kutyák (honi értelmiség?) frusztrált karának előadása, ami a klasszikus „bárány-nem-hagyja-megvédeni-magát-a-farkasoktól-az-őrzőkutyák-által” felállás megéneklése.

Jéger Zsombor színészi- és hegedűjátéka (!) sokadszor győz meg, Csákányi Eszter „más-tollával-ékeskedése”, Hajduk Károly rátarti és cinikus sasa és zaklató farkasa is tűpontos találat. (A zaklatott, elsőre naivnak tűnő, de a végén műfalloszába kamerát és mikrofont szerelve az ordast lebuktató „me too bárányka” alakítása velőtrázóan vicces. Szaploncay Máriát még főiskolai hallgatóként láttam először a Solnessben, már ott is remek volt. (Ahogy a Bűn és bűnhődés kis szerepében is.) A kasztrált hódok éneke/tánca is kabaréba hajlik, illetve Máthé Zsolt öntudatosan tudatlan proli rockere (punkja?) és hiénája éppúgy figyelemreméltó, mint a hálóba akadt halkórus, továbbá a farkát vesztett róka (Szantdner Anna több állatszerepében is menő) manipulációja, vagy a díszes béka kompánia fakanalat istenítő, majd kitaszító jelenete.

Nyilván mindannyian ismerjük ezeket a szélsőségesen tipizált ember/állat figurákat. (Még Micimackó sem kell hozzá.) Akár személyesen is, de a tévé/monitor/teló triumvirátus képernyőjéről egészen biztosan… Az én ízlésemnek (sokadszor írom le ezt a vállalatan elitista mondatot) néha kissé szájbarágósak az utalások, de (zeitgeist) érthető az áthallások megkönnyítésére tett színházi törekvés…

Fotók: Horváth Judit

Korábbi beszámolóim Örkény előadásokról:

A Dohány utcai seriff
A hattyú
A tünetegyüttes
A várományos
Az ajtó
Bűn és Bűnhődés
Emma
[ESCAPE] A Donkihóte-projekt
Galilei élete
Hamlet
Hat medúza egy tepsiben
Isten
Kertész utcai Shaxpeare mosó
Lidércek, Shaxpeare, delírium
Liliom
Romantika
Szaturnusz gyűrűje
The Black rider
Tóték

Csapat

 ArtHungry
arthungry.com
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
Kutvölgyi Pál
Blogger42
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
 Marvin
Marvin Says
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
 PHENOM
phenom.hu
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
Schiffer Miklós
Schiffer Style
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
Török András
Simplicissimus
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
Korábbi vendégíróink
Balázsi Dia & Peti 
My Little Melbourne Family
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
 Ernyey Béla
Ernyey Béla
Színész
 Erőss Zsolt
Eross Zsolt
Hegymászó
 Fabricius Gábor
Fabricius Gabor
Head of Innovation
 Dr. Farkas András
Farkas András
biztosítóalapító
Gecser Ottó
gecserotto
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
Guld Péter
GuldPeter
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
Hoffmann Petra
Petra
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
Kertész Bálint
Videographer @ 42BIT
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
Kutvölgyi Gergely
Solus Beats
Zenét hallgatok/készítek.
 Lakatos Márk
Lakatos Mark
Stylist
 Lang Viktória
Lang Viktoria
Lakberendező
 Litkey Farkas
Litkey Farkas
Vitorlázó
Mei Mei
Mei Mei
Stylist
Obersovszky Gyula
Magánzó
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
Trunkó Bence
Shadowriter
Az vagy, amit nézel.
Pályázott vendégíróink
Hegedűs Ágota
hegedusagota
Hegedűs Ágota
Somogyi Richard
somogyirichard
Grafikus, belsőépítész.
Tóth Olivér
totholiver
Creative Image Artist
Vécsei Rita Andrea
vecseiritaandrea
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
 
Smile
Culture
Shop
Photo
Video
Ride
Art