400 éve, Cervantes korában még nyilván nem, de napjainkra már egyre dokumentáltabb a mentális betegségek és az addikciók témaköre.
Már/még olyanok is (a popkultúrába emelkedett) három/négybetűs angol mozaikszavakkal (ADHD, ADD, OCD stb.) fotel-diagnosztizálják magukat, akik valójában nem is szenvednek az önmaguk által azonosított(nak vélt) kórban.
Korban esetleg, de az más…
A ma bemutatandó előadás a Városmajori Szabadtéri Színház és az Örkény Színház koprodukciója. (Örülök, hogy nem ezen a trópusi nyáron néztük meg előbbi sátorteteje alatt, hanem múlt héten az utóbbi kőszínházban.) E Don Quijote parafrázis nem csak egy üres frázis, hisz’ rengeteg szenvedélybeteg van hazánkban, valódi betegségtudat nélkül. (Ne feledjük, a 15 éves kor felettiek kb. negyede/ötöde alkoholista kis hazánkban!) E darab témája, a videójáték-függőség az orvosok által is kategorizált, ismert addikció. (A WHO öt éve hivatalos betegséggé nyilvánította.) A címben hivatkozott eszképizmus e függőség fajta három fő okából az egyik legjellemzőbb. (A másik kettő az unalom és a versengés.)
Ne gondoljuk azt, hogy ez a betegség csak a fiatalokat érinti. A darab játékfüggő főszereplője, Hunyadi Barnabás (Hajduk Károly) pl. egy negyvenes exgimnáziumi-, tolmácsnak álló angoltanár, aki elhagyva a pedagógusi pályát, kishamar az MVM ügyfélszolgálatán randalírozik (áramdíj tartozása miatt) talpig vértben, a kisföldalattin erőszakosan einstandolt salátástállal a fején (jelmez: Nagy Fruzsina), teljesen elvesztve a kontrollt offline élete fölött.
„Ha áram van, minden van.” Magyar Villamos Művek
A korábbi riadt gimnáziumi tanár, Barna bá’, immáron 45. szintű Barna Zondarkként (létező karakter!), kivont karddal riogatja a megszeppent emvéemes ügyintézőket. Meglepő, de végül harcias viselkedése célt ér, elengedik a tartozását, visszakapcsolják az áramot, mehet ismét a élőhalott aprítás… (BTW: Jéger Zsombor zord zombinak és szelíd MVM-es ügyintézőnek is remek, az online Dulcineát alakító Zsigmond Emőkének pedig jól állnak a tündefülek!) Az online/offline élet persze közben csúnyán egybecsúszik, a digitális ellenfelek már a SPAR-ba is követik főhősünket. (Ráadásul a gimnázium igazgatója időközben lenyúlja a disszertációját.)
A PhD-től gyorsan jutunk el tehát a PTSD-ig.
A függő (többezer óra egy játékban!) főszereplő „felnőttebb”, szintén pedagógus barátnőjét Tenki Réka alakítja, kellő érzékenységgel. (Róla időközben kiderül, hogy állapotos, de még a gyermekáldás sem segít főhősünknek lejönni a játékszenvedélyéről…) Az MVM-nél feltűnő (köz)tévés stáb (Kókai Tünde, Nagy Zsolt és Borsi-Balogh Máté) beszélgetéseiben a Mónika-, Balázs Show, valamint a Hajdú féle Frizbí nyomorpornó és trash logika elevenedik meg. (Vagy, nemzetközi kitekintésben a Jerry Springer Show.) Az alapvetést ismerjük, az emberek azért nézik pl. az Észbontók című „műveletlenségi vetélkedőt”, mert azokhoz az egybites szerencsétlenekhez képest, tényleg (szinte) mindenki okosabb/jobb lehet, és ez a kontraszt-tudat szívmelengető büszkeséggel tölt(het)i el a nép egyszerű, de önérzetes fiát/lányát. (BTW: A nyomorpornó generálását és forgatását a Nagy Zsolt által alakított karakter erőlteti, a másik két MTVA-s viszont végül eltalál a lelkiismeretéhez.)
„Az emberek szeretik az idiotizmust. Szeretnek idiótán viselkedni, és szeretnek más idiotizmusán röhögni.” Witold Gombrowicz
Fotók: Horváth Judit
A fiatalok kapunyitási pánikja szó szerint nincs megemlítve, de simán összefüggésbe lenne hozható a játékfüggőséggel is. (Vagy akár a hikky-k rétegével Japánban.) Az előadás során persze megismerkedünk a gamer szubkultúra terminológiájával is. (Boss fight, NPC, grindolás stb.) Még easter egg-eket is kapunk! A hatalmas LED fal szinkronizált media designja nyilván központi szerepet játszik a darabban, Fekete Máté és Újvári Bors remek munkát végzett, az általuk létrehozott képi világ hatékonyan támogatja a zöld díszletet. (Az apokaliptikus dzsungelt Schnábel Zitának köszönhetjük, a gaming sound designt pedig Keresztes Gábornak.)
Kis színes: Az előadás három kiemelten fontos alkotója, Závada Péter (író), Kovács D. Dániel (író, rendező) és Hajduk Károly (főszereplő) még a Bodó Viktor vezette Szutnyik Hajózási Társaságban dolgoztak együtt, egymásra-hangoltságukat érezni ebben a 110 percben is.
Tanulmányfilmként javaslom megtekinteni a kisember-összeomlás alapfilmjét (Falling Down) Michael Douglas remek alakításával.
Korábbi beszámolók Örkény előadásokról:
A hattyú
A tünetegyüttes
Az ajtó
Bűn és Bűnhődés
Emma
Galilei élete
Hamlet
Hat medúza egy tepsiben
Isten
Kertész utcai Shaxpeare mosó
Lidércek, Shaxpeare, delírium
Liliom
Szaturnusz gyűrűje
The Black rider
Tóték
„Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet, jó szóval oktasd, játszani is engedd szép, komoly fiadat!” József Attila
„Full valid a kicsekkolás, vagy csak szélmalomharc?”
Független portfólió építő felület alkotóművészek és a vizuális művészetek iránt érdeklődők részére.
|
Írni, olvasni, fotózni és motorozni szeretek, számolni tudok.
|
Kedvelem a jó kérdéseket. Néha fontosabbak, mint a válaszok.
|
A magazin 2010-ben indult, fiatalokhoz szóló, független kulturális portál.
|
A stílusos élet fontosságának hirdetése.
|
Olvasni jó, a könyvet továbbadni kúl.
|
Mindegy honnan jössz, a lényeg, hogy tudd hová tartasz, és míg odaérsz, légy jobb minden nap.
|
Színész
|
Hegymászó
|
Head of Innovation
|
biztosítóalapító
|
A kisnyugdíjas ahol tud, segít.
|
Kaotikus életet élő, szentimentális motorkerékpár-őrült.
|
Ha pokolra jutsz, legmélyére térj: az már a menny. Mert minden körbe ér.
|
Tizennégyszer láttam a Keresztapa-trilógiát.
|
Stylist
|
Lakberendező
|
Vitorlázó
|
Stylist
|
Szinteld magad a világra, légy magasabb, mint az árja.
|
Az vagy, amit nézel.
|
Hegedűs Ágota
|
Grafikus, belsőépítész.
|
Creative Image Artist
|
Büntetőbíró, majd mindenféle szöveg író.
|
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A süti hozzájárulásokat az alábbi menüpontokban kezelheti.